Økologisk Norge vil med en storstilt satsning tørke støv av skolehagen, og løfte, styrke og modernisere den inn i vår tid. Skolehagen var tidligere en viktig læringsarena for barn og har de siste 30 årene vært i drastisk nedgang, men interessen er nå igjen økende.
Gjennom prosjektet «Dyrk framtida – flere skolehager i Norge» ønsker Økologisk Norge å løfte skolehagesaken høyere opp på agendaen og inspirere til at flere etablerer skolehage på sin egen skole. I prosjektperioden 2020-2023 har Økologisk Norge vært med på å etablere 40 nye skolehager på Østlandet og bygget opp et tilhørende nettverk rundt skolehager.
Prosjektet har laget en skolehagehåndbok og tilhørende nettside for å spre kunnskap om skolehageetablering og drift. Les mer om dette på nettsiden www.skolehagerinorge.no I tillegg blir skolehageseminaret arrangert hvert år i prosjektperioden i samarbeid med flere aktører i feltet.
Reisen fortsetter
Prosjektet «Dyrk framtida – flere skolehager i Norge» utvides nå. Gjennom Sparebankstiftelsen DNB har prosjektet blitt forlenget, og stiftelsens interesse i en langvarig satsing på skolehager gjør det nå mulig å videreføre og eskalere opp prosjektet. I perioden fra 2023-2026 skal 45 nye skolehager etableres. Hvert prosjektår skal Økologisk Norge samarbeide med 15 nye skoler på Østlandet om å etablere skolehage. Økologisk Norge stiller med midler til selve skolehagen og kurs for lærere, samt tett oppfølging og veiledning gjennom hele prosjektåret. Skolen selv stiller med tid og ressurser til etablering og kurs, samt tid og ressurser til å få hagen til å fungere over tid.
Ønsker din skole å bli prosjektskole?
Søk innen 15. oktober, og mer informasjon om søknadsprosessen finner du her.
Forskning på skolehager i Norge
Det er i prosjektperioden fra 2023 - 2026 også satt av midler til å forske på skolehagen som læringsarena, og på hvordan den påvirker skolebarns hverdag. En skolehage er et frodig, levende rom for læring. Den gir uendelige muligheter for praktisk og tverrfaglig læring, men vi mangler systematisk kunnskap om hvordan skolehage kan være et varig element i hele utdanningssystemet. Forskningen skal utføres i samarbeide med Norges miljø og biovitenskapelige Universitet.
Informasjon om oppstart og etablering av skolehage
Mange skoler ønsker å etablere skolehage på egen skole, og ser etter informasjon om hvordan man kan komme i gang. Skolehagehåndboka ble lansert av prosjektet for å gjøre det enklere å finne denne informasjonen. Håndboka kan lastes gratis ned fra prosjektets nettside, eller bestilles fysisk her: https://skolehagerinorge.no/bestill
I tillegg til skriftlig informasjon om skolehageetablering og undervisning på nettsiden og i håndboka har prosjektet laget en omfattende digital kursfilmserie som er gratis tilgjengelig på nettsiden. Se kursfilmene her: https://skolehagerinorge.no/ressursbibliotek
Prosjektet har senere utvidet ressursbanken med et dyrkningsleksikon hvor du kan lese om stell, gjødsling, plantetidspunkt og hvilke skadegjørere du må være oppmerksom på. https://skolehagerinorge.no/lag-en-skolehage/dyrkningsleksikon
Nettverksarbeid og kartlegging
Mange etablerer skolehagen sin helt på egen hånd, og har ikke kontakt med andre skoler som gjør det samme. Faktisk er det ingen vet hvor mange skolehager som finnes i Norge eller hvor de er. Det ønsker Økologisk Norges å gjøre noe med. Har dere allerede en skolehage? Registrer dere gjerne i kartet her https://skolehagerinorge.no/kart/ny. Ved å registrere dere i kartet gjøre dere både skolehagen deres og engasjementet deres for saken synlig for flere. Det styrker nettverket mellom skolehageinteresserte, i tillegg til å styrke selve skolehagesaken.
Skolehagegruppa «Skolehager i Norge» på Facebook er en god plattform for å kommunisere med andre skolehageinteresserte over hele landet.
Bred fagkunnskap i prosjektet
Annikken Jøssund er prosjektleder i prosjektet. Hun arbeider også på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet med etterutdanningskurs for lærere om skolehage. Hun har tidligere jobbet med urbant landbruk i Oslo kommune, som skolehagerlærer og har erfaring fra mange ulike bærekraftige prosjekter med spesielt fokus på økologisk dyrking, landbruk og skolehager.
Steffen Kirkebæk er prosjektmedarbeider. Steffen er utdannet lærer og har 10 års erfaring fra grunnskolen. Han har hatt særlig interesse for naturfag, undervisning i klima og bærekraft, skolehage og uteskole. Steffen har lang erfaring som skolehagelærer med å etablere og drifte skolehage. I tillegg har han jobbet som konsulent for Oslo kommune og utarbeidet undervisningsmateriell til skolehagebruk.
I prosjektet samarbeider Økologisk Norge med skolehageekspertene Marianne Leisner og Linda Jolly. De er fagansvarlige i våre digitale kursfilmer. Linda Jolly er tidligere universitetslektor ved seksjon for læring og lærerutdanning ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Marianne Leisner jobber I Gaia Landskap. Sammen underviser de i etterutdanningskurset «økologiske skolehager og bærekraftig læring» ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås. Les mer om utdanningen her.
I skolehagen er det viktige paralleller til landbruket, og Økologisk Norge ønsker gjennom prosjektet «Dyrk framtida – flere skolehager i Norge» å øke forståelsen av hvordan mat, helse, natur og miljø er tett sammenvevd gjennom matproduksjonen. Gjennom dette vil vi bidra til å på sikt øke befolkningens kunnskap om matproduksjon og bærekraft, sier prosjektleder Annikken Jøssund.
Ønsker du å lese mer om vårt arbeid og få mer inspirasjon, sjekk vår nettside www.skolehagerinorge.no
Hva skjer?
- Økologisk Norge
Les også
Aktuelt

Gi barna motvekt til skjermene
I en skoledag preget av skjermer og stillesitting, vil skolehagen gi barna både god, praktisk læring, naturopplevelser og fysisk mestring. Kommunepolitikere: Sats på skolehager nå!

Skolehage på din skole i 2024?
Vil din skole på Østlandet bli prosjektskole? Hvert år fra 2024 - 2026 samarbeider Økologisk Norge med femten skoler om å etablere skolehage.

Engasjert i skolehager? Vi ansetter!
Engasjert i skolehager? Vi søker nå en midlertidig medarbeider i prosjektet Dyrk Framtida.

Kan skolehager redde framtiden?
I skolehagen spirer ikke bare mat, insektsliv og planter. Her blomstrer læringsglede, mestring og bånd til naturen.