Hopp til innhold
Landbrukets Økoløft

– Alle skal ha muligheten til å kjøpe økologisk mat

I inspirasjonsbutikk Coop Mega Madla var ikke Økouka lang nok.
Nå har de feiret øko-maten tre uker til ende.

Ferskvaresjef på Coop Mega Madla, Joachim Fosse Johannesen, brenner for økologisk mat. Og derfor er det heller ikke langt mellom de grønne Debiosertifikatene i butikken i Hafrsfjord, som er én av totalt 16 inspirasjonsbutikker i Landbrukets Økoløft.

– Fremtiden er miljø og trygghet for alle, kanskje dette kan bidra positivt i den retningen. Her i butikken er vi veldig interessert i at alle skal ha muligheten til å kjøpe økologisk mat og nå vil jeg si at vi er best på dette i Norge. Det er givende når vi prøver - og lykkes, sier han. 

Økologisk storfeiring

Men Fosse Johannesen og resten av butikkgjengen har gjort mer enn som så. I høst har de nemlig også feiret økologisk mat og produksjon - hele tre uker til ende.

– Det begynte kun med en øko-demo i butikk, men så ble vi kontaktet av Økologisk Rogaland som ville stå her i forbindelse med årets Økouka som gikk av stabelen i uke 39. De delte ut inspirasjonsmagasinet Ren Mat, som har mange økologiske oppskrifter, og vi bygget opp et helt øko-torg, som viste mulighetene for en komplett økologisk middag. Det ble litt blest, derfor bestemte vi oss for å videreføre torget til uke 40 også, sier han. 

Fremtiden er miljø og trygghet for alle, kanskje dette kan bidra positivt i den retningen.

På Coop Mega Madla har de dedikert nesten ti meter med hylleplass til økologisk frukt og grønt. Frukt- og grøntansvarlig og øko-ansvarlig for frukt og grønt viser frem utvalget av økogrønt. Foto: Joachim F. Johannesen
På Coop Mega Madla har de dedikert nesten ti meter med hylleplass til økologisk frukt og grønt. Frukt- og grøntansvarlig og øko-ansvarlig for frukt og grønt viser frem utvalget av økogrønt. Foto: Joachim F. Johannesen

Deretter gikk det slag i slag, med besøk fra en rekke lokale og nasjonale øko-produsenter, nybakt brød med korn fra Holli Mølle, tilbud og kampanjer. Johannesen forteller at tanken bak øko-feiringen var å øke folks forståelse for økologisk mat. 

– Gjennom disse ukene har vi fått muligheten til å lære kundene mer om økologisk mat og det er viktig for oss, sier han. 

Disse skal vise resten av dagligvarebransjen veien til økt økosalg.

Møte mellom kunde og produsent

– Dette er den største og mest besøkte Coop butikken jeg har sett. De har paller med tilbud overalt, bugnende grønnsakavdeling, masse økologisk og et bakeri med mye lekkert, sier Elida Smestad, økodemonstratør og prosjektkoordinator for Økodemo i butikk for Økologisk Norge.

Under festivalen var hun på plass på Økodemo i butikken på Madla, og synes selv at arrangementet ble en stor suksess. 

– Økotorget ble veldig godt mottatt av kundene. Vi fikk inntrykk av at møtet med flere av Norges beste øko-produsenter på en gang var en veldig positiv opplevelse for kundene, sier hun.

Markedsføring viktig for økt salg

Styremedlem i Økologisk Rogaland, Anita Middelthon, er en av initiativtakerne bak deler av øko-arrangementet. Hun stod selv på stand under årets Økouka, som også markerte startskuddet for Coop Mega Madlas egen økofeiring. 

– Noe av det viktigste vi gjør er å jobbe inn mot detaljhandelen og de store kjedene for å øke det økologiske tilbudet. Foreløpig er det sånn at du må lete etter økologiske varer i de fleste butikker og det er for dårlig. Derfor er det viktig å bevisstgjøre forbrukerne på det å spørre sin lokale kjøpmann om å ta inn mer økologisk mat. På den måten blir tilbudet bedre, sier hun.

Det må jobbes politisk for å stimulere til økt produksjon, for slik det er nå går etterspørselen opp, mens produksjonen går ned

Hun opplever at ferskvaresjefene i Coop Mega Madla er positive og opptatt av økologisk mat. 

Anita Middelthon opplever ferskvaresjefene på Coop Mega Madla som positive til Økologisk mat. Hun savner flere butikksjefer som prioriterer økovarene i butikken sin. Her under Økouka i 2018. Foto: Privat
Anita Middelthon opplever ferskvaresjefene på Coop Mega Madla som positive til Økologisk mat. Hun savner flere butikksjefer som prioriterer økovarene i butikken sin. Her under Økouka i 2018. Foto: Privat

– På Madla vil de ha et godt tilbud i butikken sin og det er positivt. Markedsføring som prioriterer økovarer er viktig og på dette området bør flere butikksjefer bli flinkere, sier hun. 

Middelthon tror også at flere savner mer lokal øko-frukt i butikk.

– Det kjempevanskelig å få tak i norsk økologisk frukt og bær. Distribusjonsleddet vanskeliggjør også tilgangen på ferske varer fra mindre økoprodusenter. Det må jobbes politisk for å stimulere til økt produksjon, for slik det er nå går etterspørselen opp, mens produksjonen går ned, sier hun. 

Selv har Middelthon jobbet med økologi i ti år, og har sett en stadig økende interesse for økologisk mat og produksjon.

– Da jeg begynte å jobbe med økologisk mat og produksjon var det større motstand mot temaet, men den blir det stadig mindre av. De siste årene har jeg møtt stadig mer velvilje og Økologisk Rogaland blir tatt vel i mot, sier hun.

Prioriterer øko-varene

– Vi selger bare mer og mer økologisk mat, og mitt største ønske er at det skal bli enda mer norsk produksjon og bedre tilgjengelighet, sier ferskvaresjef Johannesen.

Holli Mølle har fått en egen endereol på Coop Mega Madla. Samia Abdulkadir viser frem de forskjellige produktene innen økologi, helse og glutenfritt. Foto: Joachim F. Johannesen
Holli Mølle har fått en egen endereol på Coop Mega Madla. Samia Abdulkadir viser frem de forskjellige produktene innen økologi, helse og glutenfritt. Foto: Joachim F. Johannesen

Økt bevissthet fra kunden fører til en mer bærekraftig produksjon. Jeg syntes det er veldig viktig med lokalprodusert og norsk mat og vi elsker å heve lokale produsenter.

I butikken på Madla er han opptatt av å øke kundenes bevissthet i kjøpssituasjoner. På denne måten kan man sikre en større trygghet for øko-produsenter i fremtida, tror han.

– Økt bevissthet fra kunden fører til en mer bærekraftig produksjon. Jeg syntes det er veldig viktig med lokalprodusert og norsk mat, og vi elsker å heve lokale produsenter. På denne måten kan vi også i større grad fortelle historien som ligger bak produktene, sier han. 

Johannesen forteller at stadig flere setter pris på kjenne bakgrunnen til de produktene de kjøper. 

– Vi merker økt interesse fra folk på dette feltet. Det å kunne fortelle historien til den maten vi selger er veldig artig, og det er også noe vi gjør for å øke øko-salget i butikken, sier han. 

Tydelig markedsføring gir økt øko-salg

Johannesen forteller at det alltid har vært et mål for butikken å være best på økologisk og vise bredden av produkter som faktisk finnes i Norge. 

– Det er viktig å aktivisere kundene blant annet gjennom tilbud. Noen økologiske varer er dessverre dyrere enn konvensjonelle varer og på større varegrupper prøver vi å holde prisene relativt jevne. I tillegg kjører vi ofte en hel kampanje på gode øko-produkter, for eksempel med korn fra Holli Mølle, der har salget vært eventyrlig bra, sier han.

I tillegg prioriterer butikken endereoler kun med økologiske varer. Øko-varene merkes godt og tydelig i hyllene.

– Nå har økologisk kylling fått to meter med kjøleplass i beste handlegate og da går salget opp. Når det gjelder salg av øko-kjøtt eksponerer vi det i nærheten av kjøtt fra konvensjonell produksjon så folk kan se og føle forskjellen, sier han. 

Han forteller at øko-kunder er viktige og gode kunder. 

– Jeg har inntrykk av at disse er kvalitetsbevisste og velger varer med omhu. De setter pris på det store utvalget og tar mye av storhandelen der det beste økologiske utvalget er, sier han.  

Landbrukets Økoløft

  • Økologisk Norge står som prosjekteier bak Landbrukets Økoløft, som ble startet opp i 2016. Landbruksorganisasjonene gikk med dette prosjektet for første gang sammen i et forpliktende og systematisk samarbeid for å øke produksjonen av økologisk mat i Norge. Kjernen i prosjektet er 30 inspirasjonsbønder som enten driver hele gårdsdriften økologisk eller driver parallellproduksjon.
  • I 2020 har prosjektet hatt økt markedsfokus, og involverer hele kjeden fra bonde til butikk. 
  • Det finnes totalt 16 inspirasjonsbutikker i Landbrukets Økoløft. Fokus er å løfte fram butikksjefer og ildsjeler rundt om i norske dagligvarebutikker som lykkes i godt utvalg og salg av norske økologiske produkter. 
  • Coop Norge, Rema 1000 og Norgesgruppen har valgt ut 5-6 inspirasjonsbutikker hver fra hele landet som er ekstra dyktige på salg av norske økologiske varer.
Tilbake til toppen