Hopp til innhold

Landbrukets Økoløft

Heier frem øko-ildsjeler

Økologisk Norge løfter fram de dyktige øko-selgerne og 16 dagligvarebutikker over hele landet er valgt som inspirasjonsbutikker. Disse skal vise resten av dagligvarebransjen veien til økt økosalg. 

Våre inspirasjonsbønder har vist at det er mulig å produsere norsk økologisk mat i både liten og stor skala. Nå tar vi neste steg og løfter fram de butikksjefene som viser vei til økt salg av økologisk mat i butikk, sier Børre Solberg daglig leder i Økologisk Norge 

Vil øke salget av økologisk 

Gjennom Landbrukets Økoløft har Norgesgruppen, Rema1000 og Coop Norge nå inngått et historisk samarbeid, der fokuset er en økt produksjon og salg av norske, økologiske varer. Ambisjonen er å løfte fram butikksjefer og ildsjeler rundt om i norske dagligvarebutikker som lykkes i godt utvalg og salg av norske økologiske produkter.  

– Vi vil løfte fram og heie på de butikksjefene som tør satse og håper det kan inspirere andre til å følge etter, sier Solberg. 

– Vi fremmer aktivt all økologi for å bevisstgjøre kundene våre på det store utvalget som finnes, sier Kjetil Haugen, assisterende butikksjef ved inspirasjonsbutikk Coop Mega Bislett. Foto: Coop
– Vi fremmer aktivt all økologi for å bevisstgjøre kundene våre på det store utvalget som finnes, sier Kjetil Haugen, assisterende butikksjef ved inspirasjonsbutikk Coop Mega Bislett. Foto: Coop

Veiviserne lykkes

I 2020 har Landbrukets Økoløft hatt et økt markedsfokus, og involverer nå hele kjeden, fra bonde til butikk. Våren 2020 ble bærekraft- og miljøsjefer fra Norgesgruppen, Coop Norge og REMA 1000 med i den nasjonale ressursgruppen i Landbrukets Økoløft. 

 I dag er 16 butikker fra ulike deler av landet valgt ut som inspirasjonsbutikker og hver dagligvarekjede har valgt ut sine egne inspirasjonsbutikker fra hele landet, som er ekstra dyktige på salg av norske økologiske varer. Nå står de tre kjedene fritt til å utforme egne budskap, og konkurrerer om å være best på salg og utvalg av norske økologiske varer. 

– Å velge norske, økologiske produkter er å stemme for et mer bærekraftig norsk landbruk, sier inspirasjonsbonde og økologisk grønnsaksprodusent Anders Hørthe. Anders leverer økologiske grønnsaker og salat til NorgesGruppen ASA, REMA 1000 og Coop - litt ditt og er blant bidragsyterne på markedsmøtet 8. juni. Foto: Elin Rømo Grande
– Å velge norske, økologiske produkter er å stemme for et mer bærekraftig norsk landbruk, sier inspirasjonsbonde og økologisk grønnsaksprodusent Anders Hørthe. Anders leverer økologiske grønnsaker og salat til NorgesGruppen ASA, REMA 1000 og Coop - litt ditt og er blant bidragsyterne på markedsmøtet 8. juni. Foto: Elin Rømo Grande

Markerte startskuddet med digitalt markedsmøte

Representanter fra de tre kjedene delte sine erfaringer med salg av økologiske varer  et markedsmøte 8. juni, der blant annet grossistledd, inspirasjonsbønder, dagligvarekjedene og et samvirke deltok. 

Streamingen av møtet vil bli publisert på Økologisk Norge sine nettsider. 

 

 

Dette sier inspirasjonsbutikkene: 

Rema 1000 Stasjonsveien:
- Jeg har alltid opptatt av å lytte til kundene mine, og er der for å kunne tilfredsstille deres ønsker og behov. Kundene som er opptatt av økologi er gjerne mer bevisste og stiller høyere krav. Jeg ønsker å vise at vi tar dem på alvor ved økt sortiment og tydelig kommunikasjon. Å fokusere på alle kunders ønsker og ikke bare gjennomsnittskunden, er viktig for meg, sier Caroline Strutz Grimstad fra inspirasjonsbutikk REMA 1000 Stasjonsveien 

Spar Jølstraholmen: 
- Hvis vi klarer å få til godt utvalg og salg av norske økologiske produkter, så kan alle få det til. Vi bor i en kommune med 3.000 innbyggere, sa kjøpmann Eirik Hjelmbrekke fra inspirasjonsbutikk Spar Jølstraholmen til Dagligvarehandelen 2. juni. 
- Butikken må til enhver tid ha økologiske produkter. Et problem jeg ofte ser er at økologiske produkter går ut av sortimentet, og at det ikke kommer noe inn igjen. Da kan kundene forsvinne, velge en annen butikk eller lage nye handlevaner, fortsetter han.

Coop Mega Bislett:
- Økologi er blant de viktigste produktene i vår butikks portefølje. Vi fremmer aktivt all økologi for å bevisstgjøre kundene våre på det store utvalget som finnes. Vi har en egen økologiavdeling i butikken, tydelig markert for alle. Vi har flere kunder som reiser hit, ene og alene, for å handle økologisk og bærekraftig. Utvalget vårt viser at vi tørr å satse. Vi arbeider aktivt for å finne produsenter og leverandører for å tilfredsstille flest mulig behov. Det er tross alt plass til mer! At vi tenker riktig ser vi på andelen økologi vi selger, sier Kjetil Haugen, assisterende butikksjef ved inspirasjonsbutikk Coop Mega Bislett. Han var en av butikksjefene som delte av egne erfaringer med salg av norske økologiske varer på markedsmøtet 8.juni.

Landbrukets økoløft

  • Økologisk Norge står som prosjekteier bak Landbrukets Økoløft, som ble startet opp i 2016.  Landbruksorganisasjonene gikk med dette prosjektet for første gang sammen i et forpliktende og systematisk samarbeid for å øke produksjonen av økologisk mat i Norge. Kjernen i prosjektet er 30 inspirasjonsbønder som enten driver hele gårdsdriften økologisk eller driver parallellproduksjon.
  • I 2020 har prosjektet hatt økt markedsfokus, og involverer hele kjeden fra bonde til butikk. 
  • Det finnes totalt 16 inspirasjonsbutikker i Landbrukets Økoløft. Fokus er å løfte fram butikksjefer og ildsjeler rundt om i norske dagligvarebutikker som lykkes i godt utvalg og salg av norske økologiske produkter. 
  • Coop Norge, Rema 1000 og Norgesgruppen har valgt ut 5-6 inspirasjonsbutikker fra hele landet som er ekstra dyktige på salg av norske økologiske varer. 
Tilbake til toppen