Hopp til innhold


7. Fisk

Lærerveiledning til undervisning om norsk fiskerihistorie.

Lenke til hovedtekst:

Kort om tema

Fisk har vært en viktig matressurs i Norge i tusenvis av år, helt siden før steinalderen. Denne teksten handler om fiskens betydning i Norge, hvordan mange nordmenn tidligere var fiskebønder og hvilke fiskeslag som var vanlig å spise før i tiden. Den tar også for seg Hansaforbundet, tørrfiskens rolle, klippfiskens inntog og hvordan ferskvannsfisk har blitt fraktet til steder langt til skogs og til fjells.

Teksten kommer også innom dagens situasjon med et sårbart hav og utfordringer knyttet til oppdrettsnæringen. Klippfisk og tørrfisk er en del av vårt spiselige biomangfold, men hvordan vi forvalter havressursene vil ha stor påvirkining på mangfoldet i havet i framtiden.

Læringsmål

  • Forklare hvorfor fisk har vært viktig mat i Norge i tusenvis av år.
  • Kjenne til hva tørrfisk og klippfisk er.
  • Beskrive noen utfordringer ved fiske og oppdrett i dag.
  • Forstå hvorfor det er viktig å ta vare på fisken i havet for fremtiden.

Forslag til diskusjonspunkter og oppgaver

Test deg selv

  1. Hvorfor begynte vi å spise mer fisk i middelalderen?
  2. Hva var Hansaforbundet?
  3. Hva er forskjellen på tørrfisk og klippfisk?
  4. Hvorfor er det mange fiskearter som i dag er truet?

Refleksjonsoppgave
Hvilke fiskeslag finner du på butikken? Og hvor mye av fisken på butikken kommer fra Norge? Hva tror du skjer med den fisken som fiskes i Norge, men som ikke selges i butikken her i landet?

Faglig relevans:

Mat og helse (MHE01-02)
4. trinn:

  • brukeredskaper, rom- og vektmål og enkle teknikker i forbindelse med matlaging
  • kjenne igjen smaker i mat og undre seg over hvorfor smak er noe vi opplever ulikt
  • utnytte lokale matvarer i matlaging ogpresentere leddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid
  • lage enkle måltider og bidra til å skape en trivelig ramme rundt måltider sammen med andre

7. trinn:

  • brukeredskaper, grunnleggende teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • brukesansene til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
  • kjenne igjen og gjøre rede for grunnsmaker i matvarer og fortelle om og diskutere hvordan smak kan påvirke matpreferanser og matvalg
  • brukeoppskrifter i matlaging og regne ut og vurdere mengden i porsjonene både med og uten bruk av digitale ressurser

 Naturfag (NAT01-04)
4. trinn:

  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut 
  • gi eksempler på god dyrevelferd ogreflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas

 Samfunnsfag (SAF01-04)
4. trinn:

  • utforskeog gi eksempler på noen sider ved bærekraftig utvikling

7. trinn:

  • utforskehvordan mennesker i fortida livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosetningsmønster

 KRLE (RLE01-03)
4. trinn:

  • utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

7. trinn:

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
Tilbake til toppen