Hopp til innhold


Kjøkkenpraksis 2: BAK02-01

Et mangfold av urkorn på tallerkenen

Urkorn er en fantastisk råvare, som med det rette håndlaget har potensiale til å skape magi på kjøkkenet!

Denne oppgaven passer godt for elever som tar BAK02-01, som er rutinerte på bruk av kjøkkenfasiliteter og som evner å utvikle og komponere egne retter og menyer basert på råvarene de har tilgjengelig. Kan også gjennomføres for en mindre erfaren elevgruppe med god støtte og veiledning av faglærer og forslag til oppskrifter som kan benyttes. 

Last ned: ELEVHEFTE 3 BAK02 01 Kjøkkenpraksis

Foto: Stina Glømmi
Foto: Stina Glømmi

Kjøkkenpraksis: Urkorn

Dere skal komponere en 3-retters meny der valgfritt norsk urkorn er et av elementene i alle tre rettene. Tenk sesongens råvarer. Hvordan kan dere bruke den nye kunnskapen til å presentere Norges biologiske mangfold på en tallerken? Bruk både helkorn og mel i menyen, dersom dere får tak i det.

Gruppeoppgave

Dag 1: benyttes til gruppefordeling, planlegging, og eventuelt å sette deig til dagen etter

Dag 2: benyttes til å tiberede kornbaserte retter, anrette og servere

  • utnevn en lagleder med ansvar for koordinering av arbeidet
  • legg en plan og fordel arbeidet - hva må gjøres dag 1, hva kan vente til dag 2
  • husk å ta bilder og notere ned oppskriftene underveis

Tips til baking med urkorn

Baketips | Norsk Urkorn

 

Refleksjonsnotat

a) Se filmen Økologisk Spesialkorn (Sigdal Mølle) for et innblikk i urkorn industrien i Norge

b) Gå til din lokale dagligvarebutikk og se om du finner norsk urkorn i butikkhyllene, eller sjekk ut en netthandel som leverer i ditt område. Hvilke typer norsk urkorn er det mulig å få tak i?

c) Hvis du ikke finner: spør noen som jobber i butikken om de har vurdert å ta inn norske urkorn og eventuelt hvorfor/hvorfor ikke de har disse varene inne. Noter deg svarene.

d) Tror du at økt tilgjengelighet og kunnskap om hvordan urkorn kan brukes, vil føre til at flere bruker urkorn? Noter dine tanker, slik at du husker dette til felles refleksjonsamtale med resten av klassen!

2. Praksisrapport

a) Utarbeid en arbeidsplan med klar oppgavefordeling

b) Erfaringer/notater fra gjennomføring av kjøkkenpraksis

c) Bilder av rettene

d) Egenutviklede oppskrifter

 

Denne oppgaven er levert av Matvalget (Debio), en ideell veiledningstjeneste for offentlige og private virksomheter som vil lage bærekraftige måltider. Se: https://matvalget.no/

 

 

Tilbake til toppen