Hopp til innhold


Kjøkkenpraksis dag 1 - Baker og konditor (BAK02-01)

Planlegging og utprøving av baking og tilberedelse av  matretter med norsk urkorn

Type
Kjøkkenpraksis.

Beskrivelse
Uttesting av råvarer og oppskrifter i grupper.

Tidsbruk
4-6 skoletimer.

Målsetning
Elevene skal inspireres til å ta i bruk et mangfold av norske urkornsorter i egen praksis og få erfaring med baking og tilberedning av urkorn i ulike varianter.

Kjerneelementer

  • Håndverksferdigheter, valg av råvarer og produksjonsprosesser, arbeidsteknikker og handlag
  • Bærekraftig produksjon, svinn ift. bærekraft, avfall og konsekvenser av valg av råvarer og produksjonsmetode
  • Arbeidsliv og yrkesidentitet, løse oppgaver i samarbeid med andre, utvikle gode arbeidsrutiner 
  • Kvalitet og trygg mat, oppbevaring, klargjøring, emballering, salg, sporing og merking, for lagring salg og servering 

Kompetansemål etter råvare, produksjon og kvalitet

  • Planlegge, produsere, dokumentere og vurdere produkt ut fra resept, råvarevalg, produksjonsmetode og produktbeskrivning
  • Praktisere personlig hygiene og følge retningslinjer for næringsmiddel- og produksjonshygiene (…)
  • Kontrollere råvarekvalitet ved varemottak (….)
  • Gjere bevisste val i produksjon og sal av bakar- og konditorvarer (…)
  • Gjere greie for korleis produksjonseigenskapane til råvarene (...)
  • Gjere greie for bakarens prosent og bruke den til å byggje opp ein resept
  • Lage ulike typar brød, småbakst og søtbakst (….)

 Bransje og arbeidsliv 

  • Gjere berekraftige og etiske val ved innkjøp, produksjon og avfallshandtering (…)
  • Klargjere og presentere produkt for sal og yte service og kundebehandling
  • Utforske nye og ukjende råvarer og reflektere over endringar i forbruksmønster

Fremgangsmåte dag 1

  • Fordel elevene i grupper på 3-4 stk. La elevene utnevne en lagleder med særlig ansvar for koordinering av arbeidet og èn som skal ha servitøransvar.
  • Fordel gryn og mel av ulike sorter økologisk norsk urkorn som dere deler ut til elevene – husk å holde av litt råvarer til dag 2. Bruk litt tid på å presentere bruk og eventuelt demonstrere baking med urkorn og bløtlegging av hele korn. Dersom dere har fått tak i lokale råvarer – bruk litt tid på å knytte valg av råvarer til temaet biomangfold.
  • Assistere elevene med å legge en plan for hva de vil lage, eksperimentere med å utvikle egne oppskrifter og menyer basert på de tilgjengelige ingrediensene.
Tilbake til toppen