Type
Klasseromsøkt.
Tidsbruk
45 min. + eventuell tid til forberedelser.
Målsetning
Elevene får en forståelse for hva de kan forvente seg av et gårdsbesøk og stille mest mulig forberedt slik at de får faglig utbytte av ekskursjonen.
RMF01-03- Råvare, produksjon og kvalitet
Kompetansemål etter råvare, produksjon og kvalitet
- bruke arbeidsrutiner og håndtverksferdigheter i praktisk arbeid og forklare hva disse har å si for sluttproduktet
- vurdere kvaliteten, bruksområdet og produksjonsegenskapene til råvarer og ferdige produkter og bruke denne kunnskapen i praktisk arbeid
- gjøre bærekraftige og miljøbevisste valg i produksjonen av varer og tjenester, og reflektere over hvordan ressursene kan utnyttes på best mulig måte
KOS02-01/MPR02-01/BAK02-01-Bransje og arbeidsliv
Kompetansemål etter bransje og arbeidsliv
- Gjøre bærekraftige og etiske valg ved innkjøp, produksjon og avfallshåndtering og reflektere over hvordan overskuddsvarer kan utnyttes - KOS02-01/BAK02-01/MPR02-01
- utforske nye og ukjente råvarer og reflektere over endringer i forbruksmønster -BAK02-01/MPR02-01/KOS02-01
- drøfte etiske problemstillinger knyttet til dyrevelferd og fangst-og slaktemetoder og produksjon av mat og drikke - MPR02-01
-vurdere sammenhengen mellom råvarevalg, produksjonsmetode, lagring, omsetning og bærekraftig produksjon - KOS02-01/MPR02-01
Fremgangsmåte
- Last ned og gjennomgå tilhørende presentasjon for å forberede elevene på det fysiske besøket til en økologisk, biomangfoldig gård
- Alternativt kan dere ta et digitalt "besøk" til Eiketoppen gård i Drøbak, der inspirasjonsbonde Stina Mehus produserer økologisk kjøtt, egg og bær.
- Elevene kan få i oppgave å lese Forberedelser til gårdsbesøk. Dette kan være hjemmelekse før gårdsbesøk, eller gjennomgåes i timen
Klikk på lenken: Film fra Eiketoppen gård
Ved å besøke en økologisk driftet gård, vil elevene få sanselig erfaring med det naturlige kretsløpet og det biologiske mangfoldet i lokale jordbruksområder. Elevene vil få smake, lukte og kjenne på levende dyr og planter og aktivt delta i gårdsdrift og aktiviteter som legger til rette for praktisk læring. De vil introduseres for norske landbruksvarer som er produsert på en bærekraftig måte og som ivaretar biomangfoldet.
Vi oppfordrer alle videregående skoler med restaurant og matfagslinje til å arrangere gårdsbesøk til en økologisk gård for sine elever. Kanskje finnes det offentlige støtteordninger dere kan søke på for å få til dette? Kanskje kan dere gå sammen med andre skoler i nærheten? Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til for å skape en minneverdig opplevelse som virkelig setter teorien om til praksis.
Anbefaling for egenorganisering av gårdsbesøk
- Grupper på maks. 15 elever
- 2 faglærere ledsager, støtter og bidrar aktivt med klasseledelse underveis
- Sett av 1 - 4 uker for gårdsbesøk avhengig av antall klasser
- Gårdsbesøk for VG1 bør tidligst gjennomføres på våren når elevene har blitt godt kjent med hverandre og har fått litt fagforståelse og kjøkkenerfaring
- Gårdsbesøk for VG2 kan gjennomføres på høsten eller på våren
Anbefalt utstyr og bekledning
- Gode sko som tåler fuktig jord/gummistøvler
- Turklær/varme klær som tåler kontakt med husdyr
Fordeler med å arrangere gårdsbesøk
Lære om bærekraft, biomangfold og økologi: Et gårdsbesøk gir elevene muligheten til å lære om bærekraftig landbruk, biomangfoldig gårdsdrift og hvordan økologiske prinsipper fungerer i praksis. Elevene kan se hvordan matproduksjon kan gjøres med tanke på miljøet, dyrevelferd og ressursforvaltning.
Få økt forståelse for lokal matproduksjon: Et gårdsbesøk gir en unik mulighet til å lære om hvordan mat produseres lokalt, og hvordan ulike produkter som melk, kjøtt, egg og grønnsaker produseres.
Knytte teori til praksis: Gjennom et gårdsbesøk får elevene et konkret innblikk i prosessene og utfordringene som finnes i matproduksjonen. Det knytter teorien de lærer til konkret praksis.
Bli inspirert til kreativ matlaging: Elevene kan få inspirasjon til å utvikle nye, kreative, bærekraftige og smakfulle retter.
Kunne styrke samarbeid med lokale produsenter: Gårdsbesøk kan føre til et tettere samarbeid mellom skolen og lokale gårder og produsenter.
Få erfaring med sesongbaserte råvarer: Elevene kan lære om sesongens råvarer og hvordan man best utnytter dem.