Hopp til innhold

Økodemo

Vi gir fart til økosalget

- Salgstallene for økologiske kjøttprodukter viser at vi lykkes, at vårt prosjekt Økodemo i butikk faktisk virker, sier en storfornøyd prosjektleder Cathrine Andersen.

I dag kom halvårstallene for omsetning av økologiske varer i dagligvarebutikkene. - Vi ser nå at satsingen på Økodemo i butikk virker etter hensikten, sier en fornøyd prosjektleder Cathrine Andersen etter å ha sett på tallene. - Mer enn 100 % økning på salg av økologisk fjørfekjøtt er en klar bekreftelse på at vi lykkes med å nå fram til kundene.

- Gjennom Økodemo i butikk har vi det siste året gjennomført en rekke demoer med økologisk kylling, spesialpølser og burgere. Tallene fra Landbruksdirektoratet viser at salget i disse varegruppene nå virkelig har tatt av i dagligvarebutikkene første halvår i år, sier Cathrine Andersen. - Økologisk fjørfekjøtt solgte i første halvår i år for hele 10,7 millioner kroner, mot 4,1 millioner våren før. Øko-pølser, -burgere og kjøttboller har økt med nesten 60 %.

Vil ha norsk økomat

Prosjektet samarbeider tett med dagligvarebransjen. - Gjennom vårt nett av dyktige økodemonstratører, får vi også nyttige tilbakemeldinger direkte fra kundene, sier Cathrine. Hun understreker at den viktigste beskjeden kundene gir, er at de vil ha flere norske, økologiske varer. -Nå møter vi ikke lenger skepsis til økologisk mat, men derimot kunder som ønsker mer kunnskap om økologi, dyrevelferd og miljø, forteller hun.

- Våre demofolk får god opplæring, og de besøker både bøndene og foredingsbedriftene som står bak de produktene vi promoterer. De kan dermed gi god, faktabasert informasjon til kundene og formidle de gode historiene bak maten. På denne måten hjelper vi i både produsentene og butikkene med å bygge opp et kundegrunnlag. De nye salgstallene viser at vi lykkes, avslutter Cathrine.

Les Landbruksdirektoratets rapport

 

Tilbake til toppen