Hopp til innhold

Dyrk Framtida

Kan skolehager redde framtiden?

I skolehagen spirer ikke bare mat, insektsliv og planter. Her blomstrer læringsglede, mestring og bånd til naturen.

Kan utfordringene vi har i dagens samfunn knyttet til kosthold og fysisk aktivitet hos barn løses med et enkelt grep i skolen?

Skolehagebestyrer Henrik Solheim skrev i 1931 noe som kan sies å være like aktuelt i dag:

«Det er ikke urtene, trærne, blomstene eller fruktene vi gir våre barn i skolehagene, men kjærlighet til naturen, kjærligheten til arbeidet, til hjemmet og til jorden, og frem av disse gaver spirer andre smukke blomster, som i barnas hjertelag og karakter bringer rike frukter.»

En skolehage er en frodig, levende utendørsarena for læring og mestring. Den gir uendelige muligheter for praktisk, tverrfaglig læring og undervisningspotensial i de fleste fag.

Bedre folkehelse

Hva skolen skal gjøre for samfunnet vårt er et spørsmål som ofte er oppe til diskusjon i samfunnsdebatten. Et av stridspunktene er at barn er for stillesittende og skjermbundet også i skolen.

Ifølge FHI er hele én av seks barn og unge overvektige. Overvekt kan føre til både fysisk og psykisk uhelse. Samtidig har det også vært en økende bekymring for bruk av skjerm i undervisningen. Nesten åtte av ti ungdomsskoleelever bruker mer enn tre timer daglig på skjerm utenfor skolen, ifølge OsloMet.

Skolehager kan være en av løsningene. Funnene er tydelige: Barn i skolehager har mer fysisk aktivitet og viser entusiasme for å jobbe ute, i tillegg spiser de mer grønnsaker og frukt, forteller Markus Hustad, daglig leder i Økologisk Norge.

En skolehage er en frodig, levende utendørsarena for læring og mestring.

De siste årene har vi i Økologisk Norge hatt en storstilt satsning på skolehager. Innen året er omme, vil hele førti skolehager være etablert på Østlandet siden 2020.

– Det er på tide at matlære og fysisk aktivitet får større plass på timeplanen i den norske grunnskolen. Med skolehagesatsningen støtter vi skolene i å gjøre disse endringene, sier Hustad.

Bedre forståelse for miljø og bærekraft

Skolebarn over hele verden har streiket for å stoppe klima- og miljøkrisen. Dette understreker behovet for å etablere grønne læringsrom. Forskning fra Aarhus universitet viser at elever som deltar i skolehageundervisning har bedre forståelse for miljøspørsmål og naturens systemer enn elever som ikke gjør det.

– Barn og unge som vokser opp i dag trenger praktiske modeller for å leve bærekraftig som de kan ta med seg i hverdagen og videre gjennom livet, sier Hustad.

Sammen dyrker vi skolehagen!

Ønsker du mer praktisk læring og skolehager for ditt barn? Ditt bidrag kan gjøre at vi får tilbudet til enda flere skoler. Under kan du lese om ulike måter du kan støtte oss for å bidra til ti nye skolehager hvert år.

                                                      Støtt oss

 

Tilbake til toppen