Dyrk samarbeidet - Skolehageseminaret 2024
Med over 200 deltakere, fullsatt sal, og stor digital deltagelse, og ser vi tydelig at skolehagen er i vinden.
På Skolehageseminaret 2024, arrangert av Økologisk Norge og Vitenparken, møttes lærere og fagpersoner for å snakke om hvordan skolehager kan gi variert læring og øke forståelsen for klima og natur – og hvordan samarbeid styrker arbeidet med skolehager i lokalmiljøet.
Skolehager blir stadig mer populære som læringsarenaer, hvor teori og praksis møtes. Nylig ble stortingsmeldingen om praktisk læring i skolen lagt frem, og mange peker på skolehager som en mulig løsning på flere av utfordringene skolen står overfor i fremtiden.
Steffen Kirkebæk fra Økologisk Norge åpnet seminaret med å si: –Det er nesten magisk at vi alle er samlet her fordi vi deler en felles visjon.
Han takket for oppmøtet, og det store engasjementet rundt skolehager.
Dagen var fylt med foredrag om praktisk læring og hvordan man kan bygge samarbeid både lokalt og mellom ulike fagmiljøer, i tillegg til praktiske verksteder og erfaringsutveksling.
–Skolehagen er et sted hvor barn både kan lære teori og få praktiske erfaringer. Det er også en arena for å dyrke samarbeid, sa foredragsholder Liv Anne Slagsvold Vedum.
Læring om jord og bærekraft
Forsker og biolog Erik Joner holdt et foredrag om jordas viktige rolle i skolehagen og hvordan den kan brukes til å lære barn om jordas sårbare ressurser. –Hvis vi tenker på jordkloden som et eple, er selve jordlaget kun det tynne skinnet. En sårbar hinne som må vernes, sa Joner og påpekte at vi risikerer å skade denne ressursen med utarming og sprøytegift. Joner la også vekt på Økologisk Norges arbeid mot sprøytegift som truer matjordens helse. –Nettopp derfor er dere i Økologisk Norge så viktige, fremhevet han.
Skolehager og samfunnsverdier
Skolehager kan bidra til å løse flere samfunnsutfordringer som skolevegring, ensomhet og økonomiske problemer. Liv Anne Slagsvold Vedum fra Hamar Naturbruksskole sa: –Skolehager skaper sosialt samspill og gir muligheter for praktisk læring som kan tilpasses ulike typer elever. Dette bidrar til en mer demokratisk undervisning.
Hun la til at skolehager også styrker elevenes tilknytning til naturen og bærekraftige prinsipper, på tvers av ulike klassetrinn.
Samarbeid og fellesskap
Arkitektene i prosjektet "FormFlora", Rasmus Lygre Gulbrandsen og Inger Helen Øvrebø, som har jobbet med å utvikle skolehageprosjekter i Bergen, snakket om hvor viktig det er å inkludere både barn og voksne i prosessen. –Når elever får mulighet til å utforske, måle og bygge, blir læringen mer konkret og håndfast. Det inspirerer barna til å være kreative og se verdien i å samarbeide mot felles mål, sa Helen Øvrebø.
Rasmus Lygre Gulbrandsen påpekte også verdien av å involvere lokalmiljøet. –Vi ser verdien av ritualer som å spise sammen og gjøre aktiviteter i fellesskap. Han påpekte hvordan slike ritualer kan skape et fellesskap der både nabolag, lærere og foreldre kan føle eierskap til skolehagen.
–Dette gjør læringen praktisk og håndfast, hvor elevene får utforske, måle og bygge i full skala. Det inspirerer barn til kreativitet og til å se verdien i å jobbe sammen mot felles mål, sa Helen Øvrebø.
Fremtiden for skolehager
Seminaret viste tydelig at interessen for skolehager er stor, og mange ser frem til hvordan skolehager kan bli en større del av fremtidens skole. Grasrotbevegelsen rundt skolehager vokser, men det er også behov for politisk vilje til å inkludere skolehagen som læringsarena i nasjonale rammeplaner. –Det er helt åpenbart at skolehagen er i vinden igjen. Interessen og viljen er stor, noe som ble tydelig på en dag som i dag,» sa Håkon Mella fra NMBU, og fremhevet betydningen av at skolehage engasjementet stadig vokser.
Vi takker alle som deltok og ser frem til flere inspirerende samlinger for å støtte og utvikle skolehager i hele Norge.