Hopp til innhold

Forskning viser

Smak, pris eller bærekraft - hva påvirker matvalgene våre mest?

Hver dag tar vi små og store matvalg. Det vi velger påvirker ikke bare helsen vår, men også dyrevelferd, klima og natur. Se hva forskningen sier om våre vurderinger.

Kanskje dagen din starter slik: Du går rett til kaffetrakteren – frokosten får vente, du er jo allerede sent ute. Kanskje en kaffe og en muffins på vei til jobb? Før du drar, må du huske å ta opp pølsene til barnas favorittgrateng. Eller burde du heller lage en vegetarrett? Vi burde jo spise mindre kjøtt. Men hvilke grønnsaker er i sesong nå – og hva med sprøytemidler, du burde jo velge økologisk? 

Tror vi at vi spiser bærekraftig?

Når vi velger mat, er smak, kvalitet og pris de viktigste faktorene. Mange bryr seg også om bærekraft, men likevel mener bare 37 % av oss at vårt eget matforbruk faktisk er bærekraftig. Dette kommer frem i forbrukerundersøkelser fra  Folkehelseinstituttet. Undersøkelsene er en del av New Tools -prosjektet, et forskningsprosjekt som utvikler nye skåringssystemer for ernæring, miljø og sosial bærekraft. 

Det kan føles overveldende å skulle ta ansvar for både egen helse og planetens framtid. Når neste lønning er langt unna, er det kanskje enklere å sjekke tilbudsavisen og velge det som frister mest der og da. Selv om vi ønsker å handle bærekraftig, er det ikke alltid så lett. Hva betyr det egentlig? Er det nok å velge norskprodusert mat? Bør vi prioritere økologisk eller lokalt – eller kanskje begge deler? Men hvem har egentlig råd til det? 

Det må bli enklere å ta gode valg

For at matsystemet skal bli mer bærekraftig, må det være enkelt å ta gode valg. I en tid med høy rente og stramme budsjetter velger mange bort økologisk, lokalmat og Fairtrade-produkter. Skal flere velge bærekraftig, må prisene på disse varene bli mer konkurransedyktige. 

For å ta gode valg må vi også kunne stole på at maten i butikkene faktisk er bærekraftig produsert. Norske forbrukere har høy tillit til myndighetene og antar at maten de finner i butikken allerede oppfyller bærekraftskrav. Samtidig viser forbrukerundersøkelsene at vi er mer skeptiske til mat importert fra EU, kun 69 % stoler på at den er bærekraftig, og enda mer skeptiske til mat produsert utenfor EU, bare 23 % har tillit til at den er bærekraftig. 

Vi må redusere matsvinn og få bedre merkeordninger

En enkel måte å handle mer bærekraftig på er å kjøpe mat som nærmer seg utløpsdato. I tillegg kan vi redusere matsvinn ved å bruke opp det vi allerede har i kjøleskapet. Det er bra for både lommeboka og miljøet. Nedprisede datovarer har ofte like høy kvalitet som ferskere varer. "Best før" betyr ikke "dårlig etter". Noen produkter, som vellagret ost og langtidsmørnet biff, kan faktisk bli bedre over tid. 

Forbrukerne etterlyser også bedre merking. Over 60 % ønsker mer informasjon om hvorvidt maten er miljø- og klimavennlig produsert. Kanskje vil vi i fremtiden få nye skåringssystemer som gjør det enklere å orientere seg. Inntil videre kan du se etter Ø-merket – det garanterer at maten er økologisk produsert med hensyn til dyrevelferd, sosial rettferdighet og miljø. 

 

 

Hva kan du gjøre?

Hvis du vil at økologisk mat skal bli billigere og mer tilgjengelig, kan du bli medlem i Økologisk Norge. Dette er en av sakene vi jobber for! 

👉 Bli med og støtt økologisk mat og landbruk – meld deg inn!

Bli medlem her

👉 Les mer om forbrukerundersøkelsene fra New Tools-prosjektet her: Bryr norske forbrukere seg om bærekraft når de handler mat? - FHI 

Tilbake til toppen