Hopp til innhold

Politikk

Forventer bedre økostatistikk

Økologisk Norge erfarer at flere mindre og større aktører i dagligvaremarkedet oppgir betydelig vekst i omsetningen av økologiske varer, og mer enn det som fremkommer i årets rapport fra Landbruksdirektoratet.

– Til tross for dyrtid opplever vi ingen nedgang i etterspørselen etter økologisk, sier Markus Lohne Hustad, daglig leder i Økologisk Norge.

 

Viktige økoaktører utelatt

Omsetningstallene i årets rapport er basert på innrapporterte og justerte tall fra et fåtall store markedsaktører. Direktoratet opplyser om bedre vekst i økosalget via Bondens marked i de store byene, enn i dagligvarebutikkene. Dette samsvarer med våre erfaringer. Flere av de nettbaserte aktørene, som Oda og Dyrket ikke er tatt med i direktoratets rapport, melder om betydelig vekst i økosalget til Økologisk Norge.

Statistikken [viser ikke] noe om hvilke økologiske importerte varer som er solgt, og dermed ikke hvilke markedsmuligheter norsk landbruk går glipp av

Produktkategorier som egg og barnemat, der økologiske varer har en større del av totalmarkedet, ser ikke ut til å være tatt med i omsetningstallene for dagligvare. Økologiske egg utgjør fortsatt nesten 7 prosent av omsatt mengde egg, men det framgår av rapporten at produksjonen i 2023 gikk ned med om lag 10 prosent fra året før. Eggpakkeriene forventer likevel at etterspørselen etter økoegg vil øke.

 

Flaskehalser i frukt og grønt

Særlig salget av økologisk frukt og grønt, kommer dårlig ut i direktoratets rapport. Flere av våre kilder, som selv er fruktprodusenter, har opplevd både etterspørsel og salg av betydelig større kvanta enn det dagligvarebransjen har klart å selge.

 

– Det er mildt sagt oppsiktsvekkende når enkeltaktører med topp kvalitet økofrukt i sesongen, på egen hånd klarer å selge 10-12 tonn egen frukt, mens landets samlede dagligvarehandel ikke klarer å selge mer enn sju tonn totalt, i følge direktoratets rapport, påpeker Hustad. Han beklager at de store aktørene ikke klarer å møte den faktiske etterspørselen, men har solgt betydelige mengder av norske økologiske epler, pærer og plommer som konvensjonell vare, slik at bøndene som har levert frukten har fått lavere pris og kundene ikke finner norsk økofrukt i butikkene.

 

Sprikende tall for øko-omsetning

Økologisk Norge erfarer dessuten at Landbruksdirektoratets rapport for omsetning av økologiske varer, oppgir inkonsistente tall fra år til år, slik at det er vanskelig å si noe rimelig sikkert om utviklingen i salget. Årets rapport konkluderer med en svak økning på 0,5 prosent i forbrukermarkedet for økologiske varer.

Men i årets rapport er omsetningstallene for 2022 hele 6,6% høyere enn de tallene som ble oppgitt i fjorårets rapportering for det samme året. Dersom omsetningstallene i fjorårets rapport for 2022 er riktige, har ikke omsetningen fra 2022 til 2023 økt med 0,5 %, slik det står i årets rapport, men med 7,1 %. Det er en betydelig forskjell, særlig sett i lys av at det politiske målet for utvikling av økolandbruket er knyttet til utvikling i etterspørselen, mener Hustad.

 

Forventer vekst

– Miljø, dyrevelferd og bærekraft er faktorer vi som stadig flere forbrukere legger vekt på, og alternative omsetningskanaler og direktesalg viser at den faktiske etterspørselen etter økologiske varer øker, ifølge Markus Hustad. – Det samme ser vi også i våre naboland, og det er ventet fortsatt økning i markedet for økologiske varer i årene framover.

 

Krever endring

Den gjeldende strategien for økologisk landbruk i Norge sier at den norske produksjonen skal møte etterspørselen i markedet.

Når tallene for økologisk salg er så langt fra å vise det faktiske salget, samt at etterspørselen fra forbrukere blir usynliggjort om man ikke kan velge økologisk mat vil det ikke være mulig å målrette produksjonen mot etterspørselen.

 

– Ytterligere viser ikke statistikken noe om hvilke økologiske importerte varer som er solgt, og dermed ikke hvilke markedsmuligheter norsk landbruk går glipp av, sier Hustad. - Evalueringen av strategien for økologisk landbruk ble evaluert senhøsten 2023, med tydelig beskjed fra aktørene som var intervjuet: det ønskes et tallfestet mål for økologisk produksjon og offentlig innkjøp i Norge. Nå må Landbruks- og Matministeren på banen og sørge for at vi får tall på salg av norsk og importert økologisk mat.

Tilbake til toppen