Skolehagen – en nøkkel for framtidas skole
Den første nasjonale skolehagekonferansen samlet engasjerte lærere, bønder, forskere, politikere, arkitekter og ildsjeler fra hele landet på Sentralen i Oslo. Gjennom foredrag, filmvisning, panelsamtale og temabaserte verksteder sto skolehagen i sentrum – som både praktisk læringsarena og svar på store samfunnsutfordringer, fra folkehelse og beredskap til trivsel og læring.
Konferansen, arrangert av Økologisk Norge i samarbeid med partnere fra utdanning, forskning, helse og landbruk, markerte et vendepunkt. For første gang ble det holdt en nasjonal konferanse viet skolehagen – en arena som binder sammen fag, mennesker og natur.
– Skolehagen er et verktøy for framtida. Her kan barn og unge oppleve sammenheng, mestring og mening i en tid som roper etter nettopp det, sier prosjektleder Annikken Jøssund i Økologisk Norge. – Skolehagen handler ikke bare om å dyrke planter, men om å dyrke framtid, fellesskap og kunnskap.
Natur, helse og fellesskap
Lege og samfunnsmedisiner Ruth Lindstad Eig åpnet konferansen med foredraget Naturens effekt på folkehelsen, der hun viste hvordan kontakt med naturen styrker barns psykiske og fysiske helse.
– Barnehagen og skolen er vår viktigste folkehelsearena, minnet hun om.
Deretter viste Liv Birkeland og Sigurd Schaathun hvordan skolehage og skolekjøkken kan bidra til lokal matsikkerhet og praktisk læring. Merete Hagen Helland fra Universitetet i Stavanger fulgte opp med foredraget Skolehagen – der fag og kunnskap spirer, før publikum fikk se premierefilmen Et år i skolehagen, produsert av Økologisk Norge i samarbeid med Heia Folk.

Samtaler og verksteder
Gjennom dagen delte skoler fra Voss, Skien, Kongsberg og Nordfjordeid sine erfaringer i en inspirerende Pecha Kucha-seanse. I den påfølgende panelsamtalen, ledet av Axel Fjeldavli, diskuterte representanter fra skole, kommune, landbruk og helse hvordan skolehagen kan bidra til mestring, inkludering og beredskap i møte med vår tids utfordringer – fra utenforskap til klima og folkehelse.
Etter lunsj fordypet deltakerne seg i ti temabaserte dialogverksteder om blant annet naturkontakt, lærerutdanning, matberedskap, arkitektur, folkehelse og sanking. Her ble det sådd ideer og utviklet konkrete forslag for framtida.

En bevegelse i vekst
Konferansen ble et tydelig startskudd for videre satsing på skolehager som en del av framtidas skole, matsikkerhet og folkehelse.
– Politisk vilje er nødvendig for å få skolehagen inn på timeplanen, understreker daglig leder Kari Marte Sjøvik i Økologisk Norge.
Med konferansen som utgangspunkt går skolehagefeltet i Norge nå inn i en ny fase – preget av tverrfaglig samarbeid, ny kunnskap og økende politisk oppmerksomhet.

Samarbeid på tvers
Den nasjonale skolehagekonferansen ble arrangert av Økologisk Norge, i samarbeid med partnere fra utdanning, forskning, helse, landbruk og arkitektur. Sammen viser de hvordan praktisk læring og naturkontakt kan forene sektorer og styrke samfunnet.
Takk til alle deltakere, samarbeidspartnere og konferansier Erik Røed, som ledet dagen med stø hånd. En spesiell takk også til Sentralen for godt samarbeid og til Sparebankstiftelsen for støtte til arrangementet.
