Hopp til innhold

Kari Marte har ordet

De små valgene utgjør den store forskjellen

Vi som velger økologisk, kan ved hjelp av handlekurven vår lage et lite hverdagsopprør. Økologiske varer i handlekurven kan bety mye for hvilken matproduksjon vi skal ha i Norge.

Handlekurven som valgseddel

Under valgkampen løfter flere partier beredskap generelt, og matberedskap spesielt, som en viktig valgkampsak. Du og jeg kan også bruke handlekurven vår som stemmeseddel hver gang vi handler. Det vi putter i handlekurven, gir signaler om hva slags mat og matproduksjon vi ønsker mer av i Norge framover.

Har vi reelle valg?

Spørsmålet er: Hvilke reelle valg har vi når vi ønsker å handle mest mulig økologisk? Er utvalget bredt nok og godt nok til at jeg kan reise hjem med handleposen fylt med matvarer produsert på min foretrukne produksjonsmåte – økologisk, og aller helst norskprodusert økologisk?

Valget i butikken

Dessverre legger ofte både utvalg og pris begrensninger på handlekurven min. La meg bruke norsk havregryn som et eksempel. Det som er sikkert, er at jeg må betale mer for økologiske havregryn enn for konvensjonelle. Noe av grunnen til dette er at det er politisk bestemt at merprisen det koster å produsere økologisk skal trekkes ut i markedet, og derfor er det vi som forbrukere som må betale merkostnaden ved å velge et økologisk alternativ.

I en undersøkelse (EssenceMediacom 2024) svarer hele 31 prosent at de er villige til å betale noe mer for økologiske varer. Spesielt kvinner (38 prosent) sier de er villige til å betale noe mer, og generelt er nordmenn villige til å betale inntil 15 prosent mer for en vare som er økologisk produsert.

Hva får vi for pengene?

Å drive økologisk er krevende, og dermed koster det mer, men det mener jeg det er verdt fordi vi får mye med på det økologiske kjøpet. Ved å velge økologisk dyrket havregryn får vi for eksempel større biologisk mangfold i det norske kulturlandskapet. Det gir ingen rester av kjemisk-syntetiske plantevernmidler eller bruk av kunstgjødsel, som igjen bidrar til å utarme jorda og forurense vann og vassdrag.

Jordhelse gir menneskehelse

Økologisk produksjon er krevende på mange måter, men den er desto viktigere for et mer bærekraftig matsystem. Jorda økologisk havregryn dyrkes i, er fôret med organisk gjødsel som på sikt vil gi et større biologisk mangfold under bakken – altså bedre jordhelse. Og god jordhelse gir god plantehelse, som igjen gir god dyrehelse og til slutt god humanhelse.

Vi betaler mer fordi økobonden må ta noen arbeidskrevende grep og ha god agronomisk kunnskap, slik at hen ikke skal behøve å bruke kjemisk-syntetiske sprøytemidler mot ugras, sykdommer eller skadedyr. For å lykkes må bonden være i forkant og tenke forebyggende. Ofte kreves det også samarbeid med naboen for å få til et godt vekstskifte, som er helt nødvendig for å få til god økologisk produksjon.

Tømmer lommeboken mens vi fyller handlekurven

Dessverre er realiteten at økologiske matvarer ofte er mer enn 15 prosent dyrere. Dette mener jeg ikke er greit. Kanskje er det rettferdig at vi som forbrukere støtter økobonden, men det er vel grenser for hva som skal legges på prisen?

Denne våren kom en ny og revidert nasjonal strategi for økologisk produksjon i Norge, som skal stake ut retningen for økologisk produksjon fram mot 2032. I satsingen slås det fast – hurra! – at Norge ønsker økt økologisk produksjon. Det økologiske arealet skal økes til 10 prosent innen 2032.

Forbrukeren er nøkkelen

Forbrukerens rolle er med i strategien, fordi vi alle er en del av løsningen. De økologiske bøndene er avhengige av at du og jeg som forbrukere etterspør de økologiske alternativene når vi er i butikken. Som økoforbruker er du derfor med på å støtte opp under et litt bedre matsystem – for deg, for dyrenes velferd, naturen og ikke minst for bonden, som får bedre økonomisk sikkerhet hver eneste handletur.

Økologisk hverdagsopprør

Vi kan med handlekurven vår være med på å lage et lite hverdagsopprør. Dersom du ikke finner varen du er på utkikk etter økologisk – bruk stemmen din aktivt og etterspør den økologiske varen. Hvis alle vi som er opptatt av norsk økologisk produksjon og som ønsker større tilgjengelighet av dette i dagligvarebutikkene, bruker handlekurven aktivt og er den litt irriterende kunden som etterspør ved hver handletur, vil det ha effekt.

Dette er markedsmakt – og økt etterspørsel vil forhåpentlig føre til at flere bønder velger å legge om til økologisk. Med økt etterspørsel vil dagligvarehandelen følge etter med å tilby et større økologisk utvalg.

 

Teksten sto først på trykk i magasinet Ren Mat.

Magasinet Ren Mat - utgitt av Økologisk Norge

REN MAT ER Norges eneste inspirasjonsmagasin om økologisk mat og grønn livsstil, og gis ut av Økologisk Norge. Er du medlem i organisasjonen får du tilsendt magasinet gratis 4 ganger i året.

Ren Mat har troen på at kunnskap og inspirasjon om hvordan maten produseres kan bidra til fornuftige og velsmakende matvalg. Ikke minst det å bli kjent med folka bak maten, som produserer ærlig mat dyrket på naturens premisser. Gjennom å formidle nyheter, oppskrifter, forskning og reportasjer på en grundig og inspirerende måte, håper vi at produsenter motiveres til å dyrke og forbrukere blir inspirert til å etterspørre sunne og bærekraftige alternativer.

Vil du bli medlem i Økologisk Norge?

Støtt oss

Tilbake til toppen