Hopp til innhold

Dyrk Framtida

Støtt vårt arbeid for flere skolehager!

Over 15 000 barn og unge har de siste årene fått oppleve gleden av levende grønne klasserom takket være prosjektet «Skolehager i Norge». Men ambisjonene er enda større!

God skolestart!

Hadde det ikke vært fint om alle barn i Norge hadde tilgang på en skolehage nå når de starter på skolen?

- Skolehagen har et enormt potensial til å bidra til barnas kunnskap og forståelse av naturen, i tillegg til konkrete, praktiske erfaringer rundt dyrking, mat og kosthold, forteller prosjektleder i Dyrk Fremtiden; Annikken Jøssund.

Vi samler inn bidrag!

Fram til 31. august samler vi inn penger for å kunne etablere flere skolehager rundt omkring i landet. De neste tre årene skal vi etablere 45 skolehager gjennom prosjektet Dyrk Framtida. Kanskje din skole er en av dem?

Ved å etablere skolehager, drifte nettsiden www.skolehagerinorge.no, arrangere nasjonalt skolehageseminar og dele nyskrevet håndbok i skolehagedrift ønsker Økologisk Norge å spre kunnskap om etablering og drift av skolehager.

Ønsker du mer praktisk læring og skolehager for barn? Ditt bidrag kan gjøre at vi får tilbudet til enda flere skoler.

Støtt oss

Ny norsk forskning

- Nå skal vi endelig få på plass norsk forskning på skolehagen, og hvordan den påvirker skolebarnas hverdag. Det er helt nytt på feltet og blir viktig for å vise politikere og alle interesserte nytteverdien av skolehagen, sier Jøssund. Lærerutdanningen ved har Norges miljø- og biovitenskapelige universitet siden 1990-tallet hatt videreutdanning i praktisk og pedagogisk bruk av skolehage, og vi er glade for å ha få dette fagmiljøet med i prosjektet.

Vi vil etablere flere skolehager

Økologisk Norge tror mange av utfordringene vi har hos barn knyttet til mestring, kosthold og fysisk aktivitet kan løses med et enkelt grep i skolen. Nemlig å etablere flere skolehager.

- Det er et enormt behov for å dokumentere og spre kunnskap om skolehager og deres potensiale for å utvikle barns handlingskompetanse med hensyn til bærekraftig utvikling. Barn og unge trenger kunnskap som kan gi dem en bedre hverdag og gi dem tro på fremtiden. Det finnes mange enkeltstående suksesshistorier om bruk av skolehager, men vi mangler systematisk kunnskap om hvordan skolehage kan være et varig element i hele utdanningssystemet, sier Mette Nordby, leder av forskningen i prosjektet.

En skolehage er et frodig, levende rom for læring. Den gir uendelige muligheter for praktisk, tverrfaglig læring og undervisningspotensial i de fleste fag.

Gjennom prosjektet vårt jobber vi for å spre entusiasme, kunnskap, ressurser om etablering og drift av skolehagene. Vår visjon er at alle som ønsker informasjon, inspirasjon og nettverk om skolehager enkelt skal få tilgang til dette. 

Søker skoler på Østlandet

Økologisk Norge ser etter samarbeid med skoler som er interesserte i en langvarig satsing på skolehager for sine elever. Skolehagene kan ligge geografisk spredt i Oslo, Viken, Vestfold og Telemark og både store byskoler og mindre grendeskoler er ønskelig som samarbeidsskoler. Økologisk Norge stiller med kurs for lærere og dekker utgifter til etableringen mens skolen selv stiller med tid og ressurser for lærere og skolen for å få hagen til å fungere over tid. Målet med prosjektet er at skolehagene skal være en integrert del av hverdagen for så mange elever som mulig.

– Vi heier på alle som ønsker å etablere skolehager og gleder over at mangfoldet av skolehager blir enda større i årene som kommer sier Annikken Jøssund. 

Skolene som blir valgt ut må ha et engasjert team med skoleledelse og lærere som ønsker å lære barna på skolen mer om matproduksjon og sammenhenger i naturen, med praktisk læring og bærekraft i sentrum. En annen bakgrunn for den store interessen for skolehagen de siste årene har vært Fagfornyelsen i grunnskolen som ble tatt i bruk fra høsten 2020. Samfunnsaktuelle temaer prioriteres tverrfaglig, og inkluderer demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring. Rektorer og lærere som har tatt kontakt med Økologisk Norge har fortalt at de ser på skolehagen som et ypperlig sted for elevene å lære om disse temaene. 

Klikk her om du vil lese mer om hvordan din skole kan søke!

Vi er utrolig takknemlige for at Sparebankstiftelsen DNB også i år støtter oss med store beløp. Det gir en sikkerhet i at vi kan drifte prosjektet. Men for å få spredd dette til flest mulig, så er vi avhengig av også bidrag fra folk som deg: som elsker tanken på at flere barn kan få lære om mat, dyrking og natur ute.

 

Støtt oss

Er din skole interessert i å bygge en skolehage?

Her kan du lese mer om hvordan din skole kan bli prosjektskole:

https://okologisknorge.no/aktuelt/skolehage-paa-din-skole-i-2024/

I 2023 samarbeider Økologisk Norge med skoler på Østlandet:

  • Hjortsberg skole, Halden kommune
  • Råde ungdomsskole, Råde kommune
  • Hvaler skole, Hvaler kommune
  • Tæruddalen ungdomsskole, Lillestrøm kommune
  • Bøleråsen skole, Nordre Follo kommune
  • Sundvollen skole, Hole kommune
  • Folkestad skule, Midt-Telemark kommune
  • Gol skule, Gol kommune
  • Vardåsen skole, Asker kommune
  • Spikkestad skole, Asker kommune

Det opprinnelige prosjektet startet opp høsten 2019, og skolehagene ved de ti første prosjektskolene ble etablert på vårparten 2020. En lignende satsning på skolehage i Norge skal man virkelig langt tilbake i tid for å finne.

 

For mer info, ta kontakt med prosjektleder Annikken Jøssund: annikken@okologisknorge.no

Tilbake til toppen