Hopp til innhold

Dyrk Framtida

Reisebrev fra landets nye skolehager

Hvert år siden 2020 har Økologisk Norge vært med på å etablere ti skolehager i året, til sammen 40 skolehager.

Fra Gol i nord til Hvaler i sør

Vår skolehageprosjektleder Annikken Jøssund har de siste ukene reist rundt for å hjelpe til med etableringe av skolehager på årets prosjektskoler. Hun har reist fra Gol i nord til Hvaler i sør. På Hvaler er det knapt snø på vinteren, og da Annikken besøkte skolehagen der var lærerne veldig opptatt av å også bruke den lokale naturen som en del av skolehageundervisningen. På sikt skal det etableres en skoghage som en utvidelse av skolehagen.

På Gol ligger snøen fortsatt på fjelltoppene og det satses på mer hardføre sorter som tåler et tøffere klima. Det er store forskjeller på dyrkingsklima, demografi og lokal kultur i strekket mellom fjell og hav, og dermed blir ingen av skolehagene på de ti prosjektskolene like. 

"Vi håper og tror at prosjektskolene våre fungerer som spirende fyrtårn i sine nærmiljø"

Spirende fyrtårn

- Det er nettopp dette som gjør skolehagen som pedagogisk verktøy så utrolig spennende, for det finnes ingen standard oppskrift på hverken dyrking eller undervisningsopplegg. Likevel er det en del av utfordringene og suksesskriteriene ganske like rundt om, og vi håper og tror at prosjektskolene våre fungerer som spirende fyrtårn i sine nærmiljø hvor både erfaringer og inspirasjon deles videre til andre som vil starte opp», sier Annikken.

Hvert år siden 2020 har Økologisk Norge vært med på å etablere ti skolehager i året, til sammen 40 skolehager. Prosjektskolene er tydelige på at de ønsker å være grønne inspirasjonsskoler som viser hvordan man kan leve gode bærekraftige liv i praksis. Målet for skolene er at skolehagen skal bli en integrert og selvfølgelig del av skolehverdagen hvor hagen er selve hjertet i skolens grønne virksomhet. 

Fire tips

Fire tips til deg som vil starte opp med skolehage på egen skole: 

  1. Samarbeid: Få ledelsen med på laget, og etabler en egen skolehagegruppe på tvers av trinn og fagkrets som jobber sammen. Inkluderer også elever, foreldre og nærmiljø fra oppstart. 

  2. Tid: Sett av nok tid til både planlegging, etablering, kompetanseheving og undervisning (og dette må prioriteres fra skolens ledelse!).  

  3. Ressurser: Søk midler til skolehagen både fra støtteordninger og lokalt næringsliv. På Dyrk framtidas nettside finnes et stort bibliotek av ressurser, både om skolehageetablering, dyrking og undervisning som er verdt å sjekke ut.

  4. Tenk stort og smått samtidig. Begynn i det små og utvid gjerne hagen for hvert år. Det samme gjelder undervisningstid. Slik kan hagen vokse seg til organisk til over tid, og vil dermed få en mer solid struktur som gjør den mindre sårbar. 

I skolehageprosjektet Dyrk framtida har vi etablert facebook-gruppa Skolehager i Norge  hvor man uavhengig av om man er prosjektskole eller ikke kan bli medlem og komme i kontakt med andre skolehageinteresserte og bli inspirert av hverandre.  

Det årlige skolehageseminaret kommer 27 oktober! 

På skolehageseminaret 2023 med tema Biomangfold kan man også fysisk møte andre skolehageinteresserte, se arrangement her.

 

Ønsker du mer praktisk læring og skolehager for ditt barn? Ditt bidrag kan gjøre at vi får tilbudet til enda flere skoler. Under kan du lese om ulike måter du kan støtte oss for å bidra til ti nye skolehager hvert år.

                                                      Støtt oss

Tilbake til toppen