Fagrelevans
Tilberedning av råvarer (..) å sette sammen ulike produkt og måltid og velge produksjonsmetode ved å sanse, utforske og vurdere egenskapene til råvarene (…) reflektere over hvordan ressursene kan utnyttes på best mulig måte (…) planlegge, lage og tilby mat og drikke ut fra norsk, samisk og internasjonal matkultur og ut fra nye trender (RMF01-03) (…)utvikling av råvarekunnskap, arbeidsteknikker og produksjonsmetoder (..) og sensoriske ferdigheter (…) i framstilling av baker -og konditorvarer, Planlegge, produsere og tilby produkt ut fra norsk, samisk og internasjonal matkultur og nye trender, utforske nye og ukjente råvarer(…)vurdere sammenhengen mellom råvarevalg, produksjonsmetode, lagring, omsetning og bærekraftig produksjon, (KOS02-01/MPR02-01/BAK02-01)
Fremgangsmåte
- Fordel elevene i grupper på 3-4 stk. La elevene utnevne en lagleder med særlig ansvar for koordinering av arbeidet og èn som skal ha servitøransvar
- Fordel lokale, økologiske råvarer i kurver som dere deler ut til elevene – husk å holde av nok råvarer til dag 2. Bruk litt tid på å presentere bruk og eventuelt demonstrere tilberedning av de ulike råvarene. Dersom dere har fått tak i lokale råvarer – bruk litt tid på å knytte valg av råvarer til temaet biomangfold
- Assistere elevene med å legge en plan for hva de vil lage, eksperimentere med å utvikle egne oppskrifter og menyer basert på de tilgjengelige ingrediensene