Hopp til innhold


2. Et mangfold av frø

Lærerveiledning til undervisning om frømangfold.

Lenke til hovedtekst:

Kort om tema

Veldig mye av det vi spiser begynner med et frø. Gjennom tusenvis av år har menneskene tatt vare på frø fra de beste matplantene sine og gitt disse videre til neste generasjon. Det har gitt oss et enormt spiselig biomangfold. I dag forsvinner mange eldre frøsorter til fordel for mer effektive, kommersielle varianter. 

Likevel jobbes det globalt for å bevare frømangfoldet, blant annet gjennom frøbanker som Svalbard Globale Frøhvelv.

Læringsmål

  • Forstå hva frø er, og hvorfor de er viktige for matproduksjon.
  • Utforske hvorfor mange frøsorter forsvinner, og hvordan vi kan bevare dem.
  • Lære om frøbanker og deres rolle i matsikkerhet.

Forslag til diskusjonspunkter og oppgaver

Test deg selv

  • Hva er et frø?
  • Hvorfor går noen matfrø tapt?
  • Hva er en frøbank og hvordan fungerer den?
  • Hvordan kan vi ta vare på frø for fremtiden?

Refleksjonsoppgave
Hvor mye av matvarene på kjøkkenet er egentlig frø? Hva er viktig for at et frø skal spire, og hvordan kan det påvirke frøene som vokser ute i naturen?

Praktisk oppgave
Gå på frøjakt i kjøkkenskapet!
Ta en tur i kjøkkenskapet ditt og se hvor mange matvarer du kan finne som faktisk er et frø. Finner du kanskje frø i kjøleskapet og? Finn fram en potte, fyll den med jord og så frøene i jorda. Sett frøene et sted med mye lys, og husk å vanne de. Mange frø får gode og sunne spirer som kan klippes ned og spises i salat eller som snacks. Kanskje vil du forsøke å overføre noen av spirene til større potter og se om de kan bli til større planter og?

Faglig relevans:

Naturfag (NAT01-04)
4. trinn:

  • utforskeog sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

7. trinn:

  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning

Samfunnsfag (SAF01-04)
4. trinn:

  • utforskeog gi eksempler på noen sider ved bærekraftig utvikling

7. trinn:

  • utforskehvordan mennesker i fortida livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosetningsmø

KRLE (RLE01‑03)
4. trinn:

  • utforskeog samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

7. trinn:

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
Tilbake til toppen