Lenke til hovedtekst:
Kort om tema
Det spiselige biomangfoldet handler om variasjonen av matplanter og husdyr som har utviklet seg gjennom generasjoner. Elevene får kunnskap om hvordan alt liv på jorda er gjensidig avhengig av hverandre, og at tapet av en planteart eller sort kan ha store konsekvenser for økosystemet. Det spiselige biomangfoldet inkluderer alle råvarer som dyrkes og produseres til mat over hele verden. Å bevare det spiselige biomangfoldet innebærer å ta vare på unike sorter som har tilpasset seg ulike klimatiske forhold og leveforhold gjennom generasjoner, avhengig av hvor de vokser. Mange sorter er i ferd med å forsvinne på grunn av moderne jordbruk og økonomiske interesser. Elevene lærer hvorfor det er viktig å ta vare på dette mangfoldet og hvordan det henger sammen med bærekraft og kultur.
Det spiselige biomangfoldet handler også om kulturelle og tradisjonelle verdier, matens opprinnelse og utvikling, og hvordan vi har fått et stort mangfold av matvekster og husdyr, oppskrifter og tradisjonelle tilberedningsmetoder over hele verden. Vårt ordtak for prosjektet introduseres i denne faktateksten: Spis det – ikke mist det.
Læringsmål
- Forstå hva det spiselige biomangfoldet er, og hvorfor det er viktig.
- Utforske sammenhengen mellom matproduksjon, natur og bærekraft.
- Reflektere over hvordan vi kan bevare mangfoldet i maten vår.
Forslag til diskusjonspunkter og oppgaver:
Test deg selv
- Hva betyr biomangfold?
- Hva er årsaken til at planter, dyr og insekter har dødd ut gjennom hele planetens historie?
- Hvorfor skjer endringene i naturen mye raskere i dag enn før?
- Hva mener vi når vi snakker om Det spiselige biomangfoldet?
- Kan du nevne noen egenskaper som skiller et eple fra et annet?
Refleksjonsoppgaver
- Ta deg en tur på butikken, hvor mange ulike typer epler finner du? Hvor er de dyrket? Hvor mange av de hundre ulike typene epler som finnes i Norge finner du i butikken? Hva sier utvalget om biomangfoldet?
- Hva tror du menes med uttrykket: Spis det – ikke mist det?
- Hvorfor tror du det er viktig å ta vare på matvarer med ulike egenskaper?
Faglig relevans:
Naturfag (NAT01-04)
4. trinn:
- utforskeog sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
- gi eksempler på god dyrevelferd og reflekter over hvordan dyrs behov kan ivaretas
7. trinn:
- gjøre rede forbetydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
Samfunnsfag (SAF01-04)
4. trinn:
- utforskeog gi eksempler på noen sider ved bærekraftig utvikling
7. trinn:
- utforskehvordan mennesker i fortida livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosetningsmønster.
KRLE (RLE01‑03)
4. trinn:
- utforskeog samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
7. trinn:
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid