Økoløft løfter med Grøntløftet
Vi er glade for at økologisk frukt, bær og grønt blir en del av Grøntløftet, sier Elin Rømo Grande, fungerende prosjektleder i Landbrukets Økoløft.
Torsdag 24.oktober ble Landbrukets Økoløft, Onna og Grønne folk de tre nyeste aktørene som signerte på Grøntløftet under fagdagen til Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
– Dette er en fin arena å jobbe for økt norsk produksjon av økologisk frukt, bær og grønt. Samtidig vil vi vise at økologisk landbruk er et naturlig verktøy for å oppnå økt selvforsyning, noe som i tråd med målsettingen i Grøntløftet, sier Rømo Grande.
Prosjektet «Det store grøntløftet» ble lansert under Arendalsuka i år. Formålet er å øke etterspørselen av norsk frukt, bær, grønnsaker og potet slik at totalforbruket når en norskandel på 60 % innen 2035.
Økologisk er en selvfølge for økt selvforsyning
Grøntløftet er et av tiltakene som skal bidra med høyere norskandel, høyere selvforsyningsgrad og bedre folkehelse.
– Å jobbe for å øke den norske selvforsyningsgraden er viktig, og for oss er norsk økologisk frukt, bær og grønt en selvfølge på veien mot økt selvforsyning, understreker Rømo Grande.
Underveis i prosjektet vil Landbrukets Økoløft rapportere på hvordan de bidrar til økt norskandel og økt forbruk ved å vise hvordan vi inspirerer bønder, markedsaktører, forbrukere og politikere til å prioritere norskprodusert økologisk frukt, bær og grønt.
Vil jobbe for et tallfestet økomål
–Vi vil jobbe for at det kommer et nasjonalt tallfestet mål for økologisk produksjon og at dagligvareaktørene, offentlige innkjøpere og forbrukere velger norskprodusert økologisk frukt, bær og grønt, sier Rømo Grande.
Finansieringen av Grøntløftet går over jordbruksoppgjøret med en varighet på tre år. Prosjektet skal drives av Opplysningskontoret for frukt og grønt sammen med Stiftelsen Norsk Mat. Landbrukets Økoløft blir en del av arbeidsgruppa for prosjektet.
Hva er Grøntløftet?
Grøntløftet er et samarbeid mellom hele grøntnæringen i Norge, inkludert dagligvarehandelen, med mål om å øke forbruket og andelen av norske frukt og grønnsaker.
Initiativet startet i 2020 med Grøntutvalgets rapport
“Grøntsektoren mot 2035” som har som formål å gjennomføre koordinerte markedskampanjer mot forbrukere til å velge mer norsk grønt.
Målet er å nå en norskandel på 60 % innen 2035, noe som vil øke selvforsyningsgraden og forbedre folkehelsen.
Det er Stiftelsen norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt som tilrettelegger for koordinert kampanjeinnsats i Grøntløftet.