Hva sier forskningen om skolehager?
Det trengs enda mer forskning på effekter av skolehage. Men til gjengjeld viser forskningen som finnes svært positive fordeler. Her oppsummerer vi kort noen viktige funn.
1. Skolehagen bidrar til bedre fysisk helse
Å være ute i skolehagen fører til mer fysisk aktivitet. Et flertall av barn viser entusiasme for å være ute å jobbe i skolehagen, og denne holdningen gjenspeiles også hos foreldrene.Barna sier selv at det er gøy å jobbe fysisk med hendene og at det går helt fint å bli skitne når de jobber i skolehagen. Kanskje det til og med er litt gøy å ikke være strigla hele tiden?
2. Skolehagen bidrar til bedre ernæring
Barn som har hatt skolehager melder at de spiser mer grønnsaker og frukt, og at de spiser mer av dette når de har dyrket maten selv. Barn får økt preferanse for frukt og grønnsaker ved å delta i skolehageundervisning.
3. Skolehagen bidrar til bedre psykisk og emosjonell helse, og økt fellesskapsfølelse
Skolehageundervisning bidrar til økt fellesskapsfølelse, økt selvrespekt og forbedrede sosiale ferdigheter. Elever melder i tillegg at de får en større ansvarsfølelse og respekt for andres arbeid når de har jobbet i en skolehage.Mange forteller også at de opplever at skolehagen er et sted hvor de føler seg trygge, glade og avslappede.
4. Skolehagen øker kunnskap om miljø og natur
Elever som deltar i skolehageundervisning har bedre forståelse for miljøspørsmål og naturens systemer enn elever som ikke gjør det.
Ønsker du mer praktisk læring og skolehager for ditt barn? Ditt bidrag kan gjøre at vi får tilbudet til enda flere skoler. Under kan du lese om ulike måter du kan støtte oss for å bidra til ti nye skolehager hvert år.