Hopp til innhold
#spørogspis

#spørogspisøkologisk

Økologisk Norge setter i høst et særlig fokus på etterspørselen etter økologiske varer i butikken med kampanjen #spørogspisøkologisk. Bli med og spør etter de økologiske varene du savner i butikken! 

Gjennom vår høstkampanje 2019 vil vi i Økologisk Norge oppfordre alle våre medlemmer og støttespillere til å etterspørre økologiske varer i butikken. Vi vet at det er mange av oss som gjerne hadde sett et større utvalg av økologiske dagligvarer i butikkene. 

Vi skal gi dem etterspørsel

Stortinget har besluttet å gå bort fra et tallfestet mål om økologisk produksjon og forbruk – de mener produksjonen skal være styrt av etterspørsel. Det vil vi ta på alvor, bli med å etterspør du og!

Ved at hver og en av oss gjør noe så konkret og enkelt som å spørre etter økologiske varer i butikken, kan du bidra til at mer økologisk mat blir produsert og kommer i salg. Skal vi få økt tilbudet av økologiske varer må, må vi som forbrukere kjøpe de økovarene som er i butikken og etterspørre de varene vi savner. 

– Valgene vi tar i matbutikken påvirker matproduksjon, bondens hverdag, klima, miljø og dyrevelferd. Matvalg er politikk, og du som forbruker har stemmerett, sier kampanjeleder Ida Barratt-Due Solum, som oppfordrer alle som savner et større økologisk utvalg til å gjøre et helt enkelt tiltak; spør etter økologiske varer! 

Følg med på Facebook og Instagram!

Vi skal gi dem etterspørsel!

Hvorfor vi skal spørre etter økologisk mat i butikken:

  • Økologisk landbruk er god dyrevelferd
  • Økologisk landbruk tar vare på biologisk mangfold
  • Økologisk landbruk er et insektsvennlig landbruk
  • Økologisk landbruk tar vare på livet i jorda og bygger opp fruktbar jord
  • Økologisk landbruk har fravær av kjemisk-syntetiske sprøytemidler og kjemisk gjødsel

Kampanjepriser på medlemskap

Under kampanjen #spørogspisøkologisk og Økouka, fra 28. august til 29. september, har vi kampanjepriser på medlemskap. Medlemskap som tegnes nå varer ut 2020. Se priser og bli medlem her.

Tilbake til toppen