Hopp til innhold

Økouka

#Økohelt: Mer liv i økologisk mel

– Skal du lykkes med surdeigsbaksten bør du velge økologisk mel, anbefaler bakerne på Godt Brød. Baker Henrik Sand er vår #økohelt.

 

– Våre økologiske råvarer har ingen hemmeligheter, man kan følge hele kjeden tilbake til åkeren, sier Henrik Sand, baker hos Godt Brød. Han er en ekte #økohelt. Møt ham under Økouka.

Kjenner mølleren

God smak – god samvittighet. Det er visjonen til Godt Brød, bakeriet som var tidlig ute med å satse på økologi. Ideen er at kundene skal vite hva de putter i seg. Derfor bruker bakeriene bare økologisk mel fra kjente møllere.

Rikere mikroflora

Baker Henrik Sand kan ikke tenke seg å bake surdeigsbrød uten økologisk mel. Han vil ha mel av korn som er hentet rett fra åkeren, mel som ikke er prosessert på samme måte som konvensjonelt mel. I det økologiske melet er det en rikere flora av mikroorganismer, noe som må til for å lage surdeig.
– Det er lettere å få i gang de bakteriene som trengs med økologisk mel, forklarer Sand. – Det skal være et visst mangfold av sporer for at den gode smaken som villgjær og melkesyrebakterier kan lage skal komme frem.

Selvforsynt

Da det første Godt Brød-bakeriet åpnet i Bergen i 1995, var det som en reaksjon mot utviklingen i matbransjen, men også en drøm om å drive lønnsom økologisk butikk. I dag er det 19 Godt Brød-bakerier rundt om i Norge, og det dukker stadig opp flere – fra en til to i året. Det er ingen tvil om at Norge vil ha håndverksbakst basert på økologiske råvarer. Godt Brød kaller sine bakerier for bakeverksted, fordi det bakes på stedet.

– Bollene du spiser på Grünerløkka er bakt akkurat her på Løkka, forteller Sand. Snakk om å være selvforsynt! – Det krever selvfølgelig litt mer av bakerne, men gir også større eierskap til bakervarene, avslutter baker Henrik Sand.

Møt bakerne på åpning av årets ØKOUKA på Godt Brød Grünerløkka

Saken er hentet fra okouka.no

Det er mer liv i det økologiske melet  FOTO: Aurora Hannisdal / Differ Media
Det er mer liv i det økologiske melet FOTO: Aurora Hannisdal / Differ Media

ØKOUKA ønsker å løfte fram mennesker, bedrifter og initiativer som satser på økologi. Det være seg som salgsvare i butikk, råvarer eller som produksjonsmåte.
Følg med ØKOUKA sine kanaler i tiden framover der vi forteller om mang en inspirerende hverdaghelt – eller #økohelt som vi kaller dem.

Tilbake til toppen