Hopp til innhold

Økodemo i butikk

God plassering ga suksess

Økologiske varer utgjorde hele 15 prosent av salget hos Extra Austad i Drammen. – God plassering i butikken gjør økovalget lett for kunden, sier markedsrådgiver Cathrine Andersen i Økologisk Norge.

Hos Extra Austad i Drammen har de rundt 250 økologiske produkter i hyllene sine. I denne butikken utgjorde økovarene hele 15 prosent av totalsalget i fjor, mot bare om lag to prosent i landet som helhet.
Kunder fra både nær og fjern handler sine økovarer her, blant annet på grunn av det gode utvalget, skriver bladet Dagligvarehandelen i slutten av januar.

Riktig plassering gir effekt

– God plassering av de mest sentrale økovarene og i beste fall sameksponering med øvrige økologiske varer, gjør det enkelt for kunden å velge disse varene, sier markedsrådgiver Cathrine Andersen i Økologisk Norge. – At dette gir god effekt på salget erfarer vi ukentlig gjennom vårt prosjekt Økodemo i butikk, der våre demonstratører er ute i dagligvarebutikkene og promoterer norsk økologisk mat. 

Gode på markedsføring

– Vi opplever at Coop er gode på å markedsføre Änglamarkserien i sin kommunikasjon til kundene og medlemmene via butikk, i sosiale medier og på trykk. Dette bidrar til høy kjennskap til økologiserien, noe som bidrar til god etterspørsel, sier Andersen. Hun leder Økologisk Norges prosjekt Økodemo i Butikk, som samarbeider tett med dagligvarebransjen.

13 prosent salgsvekst

Resultatet i 2018 ble en omsetningsvekst på hele 13 prosent hos Coop Extra Austad i Drammen, en butikk med 14 ansatte og en totalomsetning på 52 millioner i 2018.
– Coop satser på økologi, og kundene følger opp og etterspør økologiske varer hos oss, sier kjøpmann Roger Monsen, som driver Extra Austad sammen med Frøydis Granøien, til bladet Dagligvarehandelen.

Spør hos din kjøpmann!

Sortimentet i butikkene varierer etter butikkstørrelse og omsetning. Kunnskap og engasjementet hos butikksjefene og de ansatte spiller også en stor rolle med tanke på utvalg og plassering av økologiproduktene.
I uke 8, i slutten av februar, blir det mange nye matvarer som ser dagens lys i dagligvarebutikkene rundt om i landet.
– Vi i Økologisk Norge er spente på hva Änglamarkserien har å by på av nye økoprodukter, sier markedsrådgiver Cathrine Andersen og avslutter med en oppfordring: – Neste gang du er i butikken så gjør som kundene til Extra Austad og spør kjøpmannen din etter økologiske matvarer!

 


Kilde: Dagligvarehandelen nr. 4, side 14.

Tilbake til toppen