Hopp til innhold

Inspirasjosnbutikker

Satser på synlighet for økologiske varer i butikken

I inspirasjonsbutikken, Coop Mega Kolbotn, lar de seg inspirere av å ha et bredt sortiment med økologiske varer. Og det er også ekstra inspirerende når de ser at etterspørselen øker!

Det er flere av de ansatte hos, Coop Mega Kolbotn, som brenner for et godt, økologisk utvalg i sin butikk. Dette er en av grunnene til at nettopp de har blitt valgt ut som inspirasjonsbutikk i Landbrukets Økoløft. Vi har tatt en prat med butikksjef, Vincent Blom, for å høre mer om hvilken rolle økologiske varer spiller i deres butikk. 

Hva er motivasjonen deres for nettopp salg av norske økologiske matvarer?

Det går på at kundene vil at vi skal ha det tilgjengelig. Det å kunne tilby kundene varer med høy kvalitet og uten sprøytemidler er definitivt det som motiverer mest. Vi vil kunne tilby det som kundene spør etter og vi ser at etterspørselen blir større og større. Jeg jobbet i Oslo før, både på Bislett og Tøyen. Da vi startet, var etterspørselen lav og så har det økt bra. Vi ser at det er de yngre og småbarnsfamiliene som først og fremst etterspør og vil ha et økologisk alternativ. Det å kunne tilby det i dag, og å ha et bredt sortiment er veldig inspirerende.

det engasjerer fordi vi ser at økologiske varer er noe kundene vil ha

Har dere en spesiell ildsjel, eller er det flere ansatte i butikken som brenner for norskprodusert og økologisk mat?

Frukt og grønt-ansvarlig Temel, ferskvaresjef Tom Erik, som også er Debio-ansvarlig, og jeg selv er kanskje i dag de største ildsjelene i butikken og veldig sentrale i vårt øko-arbeid. Men konseptet i Coop Mega gjør jo også det. Vi ønsker å ta det fullt ut. Da vi hadde små barn var min kone veldig opptatt av å lage nesten all barnemat ut ifra norske økologiske råvarer. Hun dampet, kokte og malte og frøs ned i porsjonspakker. I vår familie er det veldig viktig å vite hva vi putter i oss.

Smitter ditt engasjement over på de andre ansatte?
Det gjør det definitivt. Og det engasjerer fordi vi ser at økologiske varer er noe kundene vil ha og at etterspørselen går den rette veien. Det skaper et engasjement når vi kan tilby det kundene vil ha, og det er derfor vi er her.

Er tilgangen på norske økologiske varer tilstrekkelig gjennom kjedens utvalg og bestillingssystem?

Vi har jo Änglamark-serien som er landets største økologiserie, og der er det enormt masse bra varer. Jeg vil jo alltids at det skal være mer. Vi har et godt utvalg i dag, men vi ønsker stadig nye varer. Det er nå en periode en del råvaremangel på kjøtt, så der er det et potensial. Men jeg opplever at det går riktig vei.

Har dere mulighet til å ta inn varer direkte fra økologiske bønder/produsenter?

Nei det har vi ikke. Vi må gå via et sentralt vare-sikkerhetssystem og det er en trygghet for oss og sikre sertifikat som trengs for produktene, så vi kan ikke bestille direkte fra produsent. Det er på en måte trygt og vi vet at vi kan selge riktige varer med kvalitet.

Har dere egne plasseringer, eller tidvise sameksponeringer av økovarer gjennom sesongene?

Vi har faste eksponeringer for økologi i butikken som står året rundt, og vi tar ut økologi med ekstra eksponeringer året rundt. Til høsten tar vi fram økologiske grønnsaker og det er morsomt å jobbe med. Men så lager vi sameksponeringer med tørrvarer og frukt og grønt, og til dels meierivarer, der vi tar varer som passer sammen. Internt marked har vi også hatt. Vi har et prosjekt som vi skal starte opp på sensommeren der vi skal lage en fantastisk eksponering av tørrvarer og frukt og grønt og vi er klar med planleggingen. Så ja, definitivt! Vi ser også at det er populært blant kundene våre, fram for alt hos de yngre og yngre barnefamiliene.

Hvordan er responsen fra kundene deres på det økologiske utvalget dere har?

Jeg jobbet som nevnt på både Bislett og Tøyen og der var etterspørselen veldig stor blant de som bor der. Vi ser at her på Kolbotn er det godt voksne mennesker med sterk tiltro til norske produkter som står seg sterkt kvalitetsmessig og hvordan man opplever norske produkter. Men jeg ser at det kommer mer og mer, fremfor alt blant yngre barnefamilier. Det vokser stadig, men det er forskjell på Oslo og Kolbotn.

Hender det at kundene spør om dere kan ta inn økologiske produkter dere evt. ikke har i utvalget fra før?

Ja det skjer. Vi tar inn så mye vi har mulighet til. Er det produkter vi ikke har mulighet til å ta inn så sender vi ønskene sentralt til kjedene.

 

Inspirasjonsbutikker i Landbrukets Økoløft

Sammen med Coop, Norgesgruppen og REMA ønsker Landbrukets Økoløft å løfte fram kjøpmenn og ildsjeler i butikker som selger mye norsk økologisk mat. Slik kan disse fortelle om hvordan de arbeider og dermed inspirere andre kolleger. Kjedene har selv valgt ut en håndfull inspirasjonsbutikker hver.

Inspirasjonebutikkene i prosjektet er:

REMA REMA 1000 Vulkan
REMA REMA 1000 Stasjonsveien
REMA REMA 1000 Byåsen, Trondheim
REMA REMA 1000 Råholt
REMA REMA 1000 Nattland i Bergen

NorgesGruppen Spar Jølstraholmen
NorgesGruppen Spar Holsfjorden
NorgesGruppen Spar Tjøme
NorgesGruppen Spar Tåsen
NorgesGruppen Joker Marnardal
NorgesGruppen Joker Åsgårdstrand
NorgesGruppen Meny Ringnes Park
NorgesGruppen Meny Tangen
NorgesGruppen Meny Solsiden

Coop Coop Mega Madla
Coop Coop Mega Frogner
Coop Coop Mega Aker Brygge
Coop Coop Mega Sjølyst
Coop Coop Mega Kolbotn

Tilbake til toppen