Hopp til innhold

Inspirasjonsbutikker

Ønsker å bidra til bærekraft

Hos Rema 1000 på Råholt har de inkludert flere økologiske varer i sitt faste sortiment. Det får de ros for av kundene.

Tom Arne Bergly er kjøpmann hos Rema 1000 på Råholt, en av inspirasjonsbutikkene valgt ut av kjedene selv i prosjektet Landbrukets Økoløft. Vi har snakket med ham om motivasjonen til og og arbeidet med norske økologiske varer hos dem. 

Hva er motivasjonen deres for nettopp salg av norske økologiske matvarer? 

Motivasjonen er i utgangspunktet at det er en etterspørsel, og at det står en del om økologisk mat i media. I tillegg er det hyggelig å kunne ha størst mulig utvalg. Bærekraft er i fokus og vi ønsker å bidra på denne fronten. I nabokommunen har vi en økolandsby og kunder derfra har nok vært en pådriver for det gode utvalget vi har nå. 

Har dere en spesiell ildsjel, eller er det flere ansatte i butikken som brenner for norskprodusert og økologisk mat?  

Det er ingen spesielle ildsjeler, men vi synes det er hyggelig å kunne tilby det kundene etterspør og kunne ha et godt utvalg. Vi har tatt en del av det frivillige økologiske sortimentet inn i fast sortiment. 

Er tilgangen på norske økologiske varer tilstrekkelig gjennom kjedens utvalg og bestillingssystem?  

Jeg synes utvalgt har blitt veldig bra. Kolonihagen har et godt utvalg og blitt prioritert, selv om det ikke bare er norske varer. Det er ikke så tydelig skille på norsk og import. Vi har også noe økologisk frukt og grønnsaker via Kolonihagen. 

Kundene har mye større makt enn de kanskje er klar over og kan påvirke i langt større grad hva de finner i hyllene via det de etterspør og det de kjøper

Har dere mulighet til å ta inn varer direkte fra økologiske bønder/produsenter?  

Alt må godkjennes via regionskontoret og REMA sentralt, men det er fullt mulig å ta inn direkte så sant det er godkjent. Som regel har regionskontoret vært i forkant og har oversikt over hvilke butikker som kan ta inn fra lokale produsenter. Matsikkerhet, sporing og merking må være på plass og viktig å ivareta. 

Har dere egne plasseringer, eller tidvise sameksponeringer av økovarer gjennom sesongene?  

Ja, til frukt og grønt har vi egen plassering. Noen ganger er det ikke like god tilgang på varer og da plasseres det sammen med varegruppen for å unngå tomme hyller. Vi har prøvd litt forskjellig, har egne plasser, men står også sammen med egne varegrupper. Tørrvarer står sammen med egen varegruppe. 

Hvordan er responsen fra kundene deres på det økologiske utvalget dere har?  

Vi opplever at de som er opptatt av økologisk roser oss for at vi har fått et mye bedre utvalg. De som ikke er så opptatt av øko handler det allikevel, men de er kanskje ikke så bevisste. 

Hender det at kundene spør om dere kan ta inn økologiske produkter dere evt. ikke har i utvalget fra før?  

Tidligere fikk vi spørsmål om det, men det er en stund siden. Nå har vi såpass godt utvalg så det virker som kundene er godt fornøyd med det vi har. Kundene har mye større makt enn de kanskje er klar over og kan påvirke i langt større grad hva de finner i hyllene via det de etterspør og det de kjøper.  

Inspirasjonsbutikker i Landbrukets Økoløft

Sammen med Coop, Norgesgruppen og REMA ønsker Landbrukets Økoløft å løfte fram kjøpmenn og ildsjeler i butikker som selger mye norsk økologisk mat. Slik kan disse fortelle om hvordan de arbeider og dermed inspirere andre kolleger. Kjedene har selv valgt ut en håndfull inspirasjonsbutikker hver.

Inspirasjonebutikkene i prosjektet er:

REMA REMA 1000 Vulkan
REMA REMA 1000 Stasjonsveien
REMA REMA 1000 Byåsen, Trondheim
REMA REMA 1000 Råholt
REMA REMA 1000 Nattland i Bergen

NorgesGruppen Spar Jølstraholmen
NorgesGruppen Spar Holsfjorden
NorgesGruppen Spar Tjøme
NorgesGruppen Spar Tåsen
NorgesGruppen Joker Marnardal
NorgesGruppen Joker Åsgårdstrand
NorgesGruppen Meny Ringnes Park
NorgesGruppen Meny Tangen
NorgesGruppen Meny Solsiden

Tilbake til toppen