Hopp til innhold
Friluftsliv

Etterspørselen etter økologisk mat i fjellet må møtes av lokale bønder

– Vi ønsker å servere økologisk mat med lokal forankring. Vi vil jo ta vare på og bruke kulturlandskapet, sier bestyrer ved Gjendesheim Turisthytte, Marius Haugaløkken.

Haugaløkken har gått inn i et samarbeid med Oikos – Økologisk Norge. Målet er å bedre tilgangen på lokale, økologiske råvarer til kjøkkenet på DNT-hytta, som ligger ved porten til Jotunheimen nasjonalpark.

Tar vare på fjellnaturen

– Jeg vil gjerne kjøpe mat fra lokale bønder som har et sterkt engasjement for at maten blir produsert slik at kulturlandskap, dyrevelferd og naturmiljø blir tatt vare på, fortsetter Haugaløkken. 

– Da støtter jeg opp under det produktet jeg ønsker å selge, og jeg får fortalt de gode historiene til gjestene mine. Min erfaring er at fjellturistene setter pris på å få vite hvordan maten er dyrket eller hvordan dyra har hatt det før de ender på tallerkenen. At maten kommer fra en lokal bonde er et stort pluss. Jeg tror at dette er felles for mange av turisthyttene i landet. Vi i turistnæringen har også en plikt til å bidra til å ta vare på naturen våre gjester kommer for å oppleve. 

Valbjør gård i Vågå kommune, Oppland. Foto: Inge Lindseth
Valbjør gård i Vågå kommune, Oppland. Foto: Inge Lindseth

Trenger flere økobønder

Skal Gjendesheim og andre turisthytter lykkes i denne satsingen, trengs det flere økobønder i fjellbygdene. Gjennom prosjektet «Økobønder møter turistbedrifter i fjellet» vil Oikos – Økologisk Norge og Gjendesheim samarbeide om å utvikle en modell som både skal sikre lokale økobønder avsetning og gi turisthytta tilgang til de gode råvarene. 

– Foreløpig har jeg utfordringer med å skaffe det jeg ønsker av lokal, økologisk mat. Vi vil ta vare på de bøndene som finnes i regionen og håper at flere av dem vil legge om til økologisk produksjon. Og det går i riktig retning. Ola Kaurstad (bildet) er ett eksempel på en bonde som har som mål å levere mer av det jeg etterspør. Dessuten bidrar han inn i prosjektet for øvrig, avslutter Haugaløkken.

Vil vise sammenhengene

Gjestene på Gjendesheim skal også få lov til å gjøre seg opp noen tanker om hvordan maten de spiser påvirker naturen de er der for å nyte. Turisthytta skal prydes med bilder og tekster som viser fram sammenhengene mellom matproduksjon, kulturlandskap, bærekraft og miljø. Gjestene vil også se Debios merker for økologisk matservering på turisthytta. I løpet av året er målet at Gjendesheim blir sertifisert med sølvmerket for økologisk matservering, som betyr at halvparten av maten de serverer, er økologisk. Gjendesheim mener altså alvor med sitt engasjement for en miljøvennlig og helhetlig drift av turisthytta.

- Fjellet er en ypperlig arena for å vise hva økologisk, lokal matproduksjon betyr for miljøet, inkludert menneskers helse. Fjellturister er blant dem som setter aller mest pris på en sunn og frisk kropp, og vakker og ren natur. Men sammenhengene er komplekse og trengs å synliggjøres bedre, sier prosjektleder og klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth.


Er du bonde, grossist, eller driver turisthytte i Nordre Oppland? Ta gjerne kontakt med Inge Lindseth i Oikos Økologisk Norge, 
inge@oikos.no, tlf 92822131. Han er leder for prosjektet «Økobønder møter turistbedrifter i fjellet», og vil gjerne høre fra deg som har produkter å selge eller som ønsker å bidra i prosjektet. Lokalpolitikere og andre som er interessert i næringsutvikling i regionen er også velkomne til å ta kontakt.

Prosjektet er en del av prosjektet "Økologisk mat innen kultur, friluftsliv og idrett" som støttes av Landbruksdirektoratet. Gjendesheim bidrar også med egne midler inn i prosjektet. 

Tilbake til toppen